- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Ny lov øger krav til udbydere af pakkerejser

Når den nye lovgivning om pakkerejser træder i kraft 1. juli beskyttes flere danskere på deres ferier. DRF og Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har masser af info.

Den nye pakkerejselov, der træder i kraft i Danmark fra på søndag, 1. juli, vil omfatte flere erhvervsdrivende end hidtil med de krav, pakkerejseloven fremover stiller til udbydere af rejseydelser. Det betyder blandt andet, at de måske skal registreres i Rejsegarantifonden, der kan dække rejsendes tab og udgifter ved en rejsearrangørs konkurs.

”Danmarks Rejsebureau Forening glæder sig over, at der med den nye lovgivning kommer en bredere og mere tidssvarende fortolkning af begrebet udbydere af pakkerejser,” siger DRF’s administrerende direktør, Lars Thykier og tilføjer, at flere produkter fremover betragtes som en pakkerejse. Det sker via det nye begreb sammensat rejsearrangement.

Således er for eksempel foreninger og skoler ikke længere undtaget fra loven, når de udbyder rejser, understreger DRF.

Også glæde i Forbrugerstyrelsen
Også Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen hæfter sig i sin pressemeddelelse, inden den nye lov om pakkerejser træder i kraft, ved en række forbedringer.

Går rejseudbyderen eller flyselskabet konkurs, vil flere end tidligere være beskyttet på grund af de nye regler, konstaterer styrelsen – herunder hvis der er købt det såkaldte sammensatte rejsearrangement og rejseudbyderen krakker. Hidtil har Rejsegarantifonden kun dækket købte pakkerejser og flybilletter.

Et sammensat rejsearrangement består af mindst to forskellige rejseydelser, for eksempel fly og hotel i den samme rejse eller ferie.

Det kan være et sammensat rejsearrangement, hvis kunden – efter at have købt den første rejseydelse, for eksempel et hotelværelse – på rejsebureauets hjemmeside præsenteres for tilbud på en eller flere yderligere rejseydelser, for eksempel billeje, som rejsebureauet formidler for en anden rejseudbyder. Det kan være via et pop op-vindue, som dukker op efter kunden har betalt for den første rejseydelse, lyder det fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen som tilføjer:

”Men der er ikke et sammensat rejsearrangement, hvis kunden køber to rejseydelser uafhængigt af hinanden, og den første rejseudbyder ikke har formidlet kontakt til den anden rejseudbyder.”

Hver udbyder er ansvarlig for sin del
Hver enkelt udbyder er ansvarlig for at levere sin del af rejsen. Det er kun den rejseudbyder, som har formidlet det sammensatte rejsearrangement, der skal stille en garanti, som beskytter, hvis rejseudbyderen går konkurs.

”Er rejsen et sammensat rejsearrangement, for eksempel med bus og overnatning på et hotel, er hotellet kun ansvarlig for, at man får et hotelværelse – ikke for om kunden kommer frem med bussen,” siger souschef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Susanne Aamann, som understreger, at det er en forudsætning, at rejseudbyderen er registreret i Rejsegarantifonden.

Relaterede artikler:

Nye regler i rejsebranchen rykker tættere på

Hoteller og højskoler måske i Rejsegarantifonden

Rejsegarantifonden gør klar til lovændringer