- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Primo Tours beholder alle varemærker

Selv om Primo Tours-koncernen efter overtagelsen af endnu et dansk rejsebureau er oppe på fire varemærker, vil den voksende jyske koncern ikke lave sammenlægninger. Næste år forventer Primo & Co. i alt 100.000 gæster.

Med 100.000 gæster næste år fordelt mellem selve Primo Tours med hovedkvarter i Ringkøbing og de gennem årene tilkøbte rejsebureauer Århus Charter, SunCharter og senest Beach Tours, bliver Primo Tours-koncernen Danmarks femtestørste indenfor primært charterrejser. Kun Spies, TUI, Bravo Tours og Apollo har flere gæster ud af Danmark.

Ifølge de officielle tal fra Rejsearrangører i Danmark – charterselskabernes brancheforening – havde de tre egentlige charterrejsebureauer i Primo Tours-koncernen sidste år tæt på 83.500 gæster, fløjet ud af lufthavnene i Billund, Aalborg og Aarhus med primært Danish Air Transport, mens SAS har en mindre andel. Primo-koncernens største rejselande er Grækenland, Tyrkiet, Portugal og Spanien.

Sidste år havde selve Primo Tours 32.429 gæster, SunCharter 27.290 og Århus Charter: 23.714. Primo-koncernen, der siden 2009 har været ejet af Henrik Søndergaard og Bjarke Hansen, omsatte sidste regnskabsår for skønsmæssigt 450 millioner kroner og fik et overskud på 36 millioner kroner.

I sidste uge købte Primo Tours det mindste rejsebureau i Aller Leisure, Beach Tours, der primært sælger pakkerejser med rutefly – mens de øvrige medlemmer af Primo Tours navnlig bruger charterfly.

”Men købet af Beach Tours kommer vi næste år op på cirka 100.000 gæster,” siger administrerende direktør i Primo Tours, Bjarke Hansen, til STANDBY.dk og tilføjer: ”Vi købte blandt andet Beach Tours fordi vi ser et stor uudnyttet vækstpotentiale; vi arbejder på en ny handlingsplan for Beach Tours som jeg forventer klar inden juleferien.”

Primo-koncernen vil blandt andet bruge Beach Tours til at tilbyde sine kunder, også fra de andre rejsebureauer, mulighed for at komme til mindre, smalle rejsemål.

”Det kan være nogle spændende, europæiske destinationer som vi tidligere har forhandlet med, men som for eksempel ikke har nok hotelkapacitet til at klare et helt charterfly, men som man kan komme til med rutefly gennem Beach Tours,” siger Bjarke Hansen.

Beholder alle varemærker
Selv om Primo Tours-koncernen nu består af fire rejsebureauer, er der ingen planer om at slå dem sammen under ét fælles varemærke, understreger Bjarke Hansen.

”I vores måde at drive rejsebureau på er organisationerne i de fire bureauer skilt ad. Det kommer ikke på tale med et fælles navn og fælles funktioner. Jeg har ellers nok af opringninger fra kloge konsulentfirmaer om hvor mange penge, vi kunne spare ved at samle flere funktioner under ét,” siger Bjarke Hansen og tilføjer:

”Men det er et helt bevidst valg – og vi tror, det er det rigtige at fastholde vores nu fire varemærker med hvert deres kundesegment og medarbejdere. Det er helt bevidst, at vi ”for mange” på disse områder.”

Der er ellers plads nok i Primo Tours hovedkvarter i Ringkøbing. Men koncernen holdet fast på at have lokale salgskontorer; for eksempel holder SunCharter til i Aalborg Lufthavn, mens Århus Charter som navnet antyder er i Danmarks næststørste by.

”Vi skal selvfølgelig tilbyde store rejsemål som Kreta og Rhodos, hvor vores konkurrenter også er. Men ellers er vores strategi at undgå destinationer med hård konkurrence. Vi behøver ikke være, hvor alle andre også er,” siger Bjarke Hansen.

Relaterede artikler:

Dansk rejsebureau atter solgt

Rekordoverskud i danske rejsebureauer

Dyrt at tage sagen i egen hånd