- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Priser kan give fingerpeg om rejsendes adfærd

En kortlægning over de destinationer, hvor feriegæsternes penge rækker længst, kan nu muligvis blive mere relevant end tidligere år, da en analyse peger på, at man kigger nøje på priserne.  

En af konklusionerne i en ny analyse er, at prisen i øjeblikket er den helt overvejende faktorer, der styrer de valg, som mange indbyggere i Storbritannien træffer, når de skal afgøre, hvor de vil rejse på ferie i løbet af året.

Det er reklamevirksomheden Teads, der har sammenkørt data fra en række forskellige undersøgelser, der er foretaget af britiske rejsebureauer. Her fremgår det, at 80 procent af respondenterne har svaret, at prislejet og tilbud afgør deres destination.

Det gælder dog ikke kun i valg af rejsemål, men også når der skal bookes indkvartering og flybilletter. Henholdsvis 60 og 54 procent af de adspurgte svarer, at prisen eller muligheden for at spare penge også spiller en nøglerolle for dem på disse to områder.

Kan muligvis være indikator
Set i det lys har man kigget på den årlige analyse, som postvæsenet i Storbritannien udgiver om prisudviklingen på en række rejsemål i såvel Europa som andre verdensdele.

Heri forsøger man at afdække, hvor feriegæsternes penge rækker længst ved at sammenligne priserne på otte forskellige varer. Det drejer sig om kaffe, øl, cola, vin, vand, solcreme, insektspray samt et måltid bestående af tre retter.

Resultaterne herfra kan muligvis give et fingerpeg på om de destinationer, som briterne vil vælge at rejse til i år. Det skriver Euronews Travel.

Et af de rejsemål, der nævnes, er det portugisiske område Algarve, da det med en femteplads er den højest placerede europæiske destination på listen. Her er priserne er faldet med 1,2 procent i forhold til året før.

Dermed har regionen overhalet både Bulgarien og Tyrkiet, da prisstigninger har betydet, at Sunny Beach og Marmaris nu figurerer som henholdsvis nummer syv og ni på listen. De tre destinationer er populære rejsemål blandt ferierejsende fra Storbritannien.

Sådan ser resten af top-10 ud
På førstepladsen i undersøgelsen fra det britiske postvæsen finder man Hoi An i Vietnam efterfulgt af sydafrikanske Cape Town, mens Kenyas næststørste by Mombasa indtager plads nummer tre på listen.

Herefter følger Tokyo i Japan, Algarve, egyptiske Sharm el-Sheikh, Sunny Beach, byen Kuta på den indonesiske vulkanø Bali, Marmaris samt Pafos på Cypern.


Relaterede artikler:

VisitPortugal involverer turister i vandspareprojekt

Tyrkiet ser stort dansk turistboom

Halvdelen af briterne skal på udlandsferie