De tyrkiske turistmyndigheder registrerede i årets første kvartal tre gange højere stigning i danske ankomster end forudset. Turkish Airlines skruer yderligere op for sin betjening af København.
Tyrkiet er i år på kurs mod ny rekord af udenlandske ankomster – sidste år havde middelhavslandet 56,7 millioner udenlandske ankomster; i år forventer ny rekord med 60 millioner internationale gæster.
Der forventes også fremgang fra det danske marked Mens der sidste år var 320.000 danske ankomster til Tyrkiet, forventes i år en stigning på ni procent – har meldingen hidtil været fra det statslige tyrkiske turistråd, TGA, Türkiye Tourism Promotion & Development Agency.
Men på en TGA-arrangeret workshop for rejsebranchen mandag på Marriott-hotellet i København, sagde chefen for TGA i Danmark, Derya Serbetci Acar, til Standby.dk, at de forventede danske ankomsttal måske skal opskrives.
I hvert fald har stigningen af danske ankomster til Tyrkiet i årets første kvartal været 32 procent over samme tid sidste år. Om væksten holder under sommerens højsæson kommer, må tiden vise. Uden for højsæsonen kommer rejsende fra Danmark navnlig til Tyrkiet med rutefly, mens charter fylder godt i sommerhalvåret.
Turkish Airlines øger på Istanbul-København
Den igangværende TGA-workshop er led i et nordisk roadshow under overskriften ”GoTürkiye Roadshow” – det fortsætter i dag i Stockholm og fortsætter til Oslo og Helsinki.
Det største ruteflyselskab mellem Tyrkiet og Danmark er Star Alliance-medlemmet Turkish Airlines. Flyselskabet var blandt udstillerne på workshoppen, og her kunne Hakan Nart, salgs- og marketingmanager for Turkish Airlines i Danmark, fortælle til Standby.dk, at Turkish Airlines fra 1. juli og til udgangen af sommerprogrammet sidst i oktober får yderligere fire ugentlige Boeing B737-flyvninger mellem Istanbul og Københavns Lufthavn.
Dermed kommer Turkish Airlines op på fire daglige flyvninger mellem Tyrkiets største by og København.
Turkish Airlines-passagererne fra Danmark skal ikke kun til selve Tyrkiet, men også videre med selskabets store globale netværk. Turkish Airlines betjener omkring 350 destinationer i 130 lande, en af de nyeste på menukortet er australske Melbourne.
Tale fra ambassadøren
Den tyrkiske ambassadør i Danmark, Riza Hakan Tekin, var på mandagens workshop med til at byde velkommen. Han fremhævede blandt andet, at Tyrkiet er meget andet end hav, sand og sol.
Turistrådet, TGA, har promoverer Tyrkiets mange andre turismeprodukter, blandt andet naturoplevelser, krydstogter, sport, Tyrkiets arkæologiske arv, attraktioner på UNESCO’s verdensarvsliste samt gastronomiske oplevelser, blandt andet i landets største byer som Istanbul, İzmir og Bodrum, der har restauranter i Michelin-guiden for Tyrkiet.
Türkiye Tourism Promotion and Development Agency, der i Danmark har kontor på den tyrkiske ambassade i København, skrev for nylig i en pressemeddelelse:
”Danskerne prioriterer besøg i Antalya, Muğla-regioen med rejsemål som Bodrum, Marmaris og Dalyan samt Tyrkiets største by, Istanbul. I dag har danske rejsende til Tyrkiet mest fokus på havet, sandet og solen – men vi prøver at tiltrække flere til områder som skisport, kultur, historie, city breaks, trekking, bæredygtig turisme og så videre.”
Rusland, Tyskland og Storbritannien er største leverandører af turister
Efter den russiske invasion af Ukraine for to år siden, er russiske turister uønskede i de vesteuropæiske og EU-landene.
Derfor vælger flere russere for eksempel at tage på ferie til Tyrkiet. Sidste år var der 6,3 millioner russiske ankomster til Tyrkiet; fulgt af Tyskland med 6,1 millioner og på tredjepladsen sidste år kom Storbritannien med 3,8 millioner ankomster til Tyrkiet.
De følgende lande på den tyrkiske Top-10-liste sidste år var Bulgarien (2,8 millioner ankomster), Iran (2,5 millioner), Polen (1,5 millioner), USA (1,3 millioner), Holland (1,2 millioner), Frankrig (én million) og på 10-pladsen kom Rumænien med 990.000 ankomster til Tyrkiet sidste år.
Relaterede artikler:
Tyrkiet: Vi er altså andet end hav, sand og sol
Alternativ tyrkisk lufthavn giver dansk rejsearrangør salgsboom