- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Rekordresultat i Albatros Travel

Ægteparret Berit Willumsgaard og Søren Rasmussen er henholdsvis Albatros’ administrerende direktør og bestyrelsesformand. Foto: Peter Fredberg

For 18. år i træk er Søren Rasmussen og Co i stand til at skabe plus på bundlinjen, og denne gang en fordobling i forhold til året før. ”Vi bruger det samme beløb som resultatet i markedsføring, ” siger han.

Albatros Travel er en ægte succeshistorie, som Søren Rasmussen startede for 33 år siden. I dag beskæftiger bureauet 130 medarbejdere, omsætter for 830 millioner kroner og præsterede et overskud på 34,3 millioner kroner for 2017 eller en fordobling af resultatet fra året før.

I regnskabet, der blev offentliggjort i går, er der et driftsresultat før af-og nedskrivninger EBITDA på 47,3 millioner kroner. og et plus før skat på 45,8 millioner kroner.

”Ja, det kan vi godt være bekendt,” sagde Søren Rasmussen i aftes til STANDBY.dk. ”Jeg har selv taget plads på bagsmækken, og resultatet er skabt af min kone, Berit Willumsgaard, som administrerende direktør, og min svigersøn samt 130 engagerede medarbejdere i en tid med hård konkurrence og hurtige omstillinger.”

Det er vel ikke nogen guldgrube at drive rejsebureau, men det har I gjort det til. Hvordan?

”Ved at tilføje værdier, som folk gerne vil købe og betale for. Vi har vældig mange stamkunder. De rejser mere, men vil betale mindre. Det skal man indrette udbuddet efter.

Og så skal man gøre opmærksom på, hvad man har på hylderne. Vort marketingbeløb balancerer også i år på omkring det samme som resultatet på bundlinjen. Den eneste forskel er, at vi nu bruger op mod 80 procent på digitale medier.

Man skal holde sig til konceptet og være parat til at tage nedturene med. Vores bedste destinationer er de gode gamle USA, Mexico, Australien og Indien. Egypten er i perioder et rigtigt godt rejsemål. I andre dropper den ud på grund af terror og politiske uroligheder.

Man skal heller ikke tro, man er alene om det. I midten af halvfemserne var vi næsten ene om planlagte ture til Californien, i dag er der vel omkring en snes konkurrenter fra det nordiske marked. Det kan vi godt leve med.”

Kunderne vil selv, og kan selv, med det individuelle som prioritet. Hvordan skaffer et rejsebureau så fornemt et resultat på de vilkår?

”Her er sket det mærkelige, at folk er ved at vende tilbage til det, der var engang. Hvis det ikke er grupperejser, så er det færdige pakker til både kortere og længere ture, og igen her må et bureau være i stand til at til skabe værdier.

Vi er nødt til at have en bruttofortjeneste på minimum en halv snes procent. Kun charterbureauerne kan nøjes med mindre på grund af den store volume,” slutter Søren Rasmussen.

Optimismen er i behold. Det fremgår af regnskabet, hvor der forventes vækst i år med et plus på bundlinjen mellem 45 og 50 millioner kroner.

 

Relaterede artikler:

Jubilar med vokseværk

Albatros investerer i Kangerlussuaq

Albatros-ejer udgiver sin fjerde bog

Albatros-ejer udgiver sin fjerde bog