- STANDBY.dk - https://standby.dk -

SAS-kunder kan få værdi af vouchers i kontanter

Passagerer klagede til Forbrugerombudsmanden, der nu har fået SAS til at anerkende, ”at kunder, som har modtaget tilgodebeviser fra SAS i form af vouchers, kan få udbetalt værdien.”

SAS udbetaler nu penge på vouchers/tilgodebeviser til kunder, der har modtaget dem på grund af flyaflysninger. Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.

Efter at have modtaget klager fra kunder, som ønskede at få værdien af deres SAS-vouchers udbetalt, kontaktede Forbrugerombudsmanden derfor SAS. Efter Forbrugerombudsmandens opfattelse er SAS’ vouchers omfattet af reglerne i betalingslovens § 96, hvorefter forbrugerne kan kræve værdien på såkaldte ikke-vederlagsfrie elektroniske tjenester udbetalt, hedder det i pressemeddelelsen.

Hvis det er aftalt, kan forbrugeren blive opkrævet et gebyr, når forbrugeren ønsker værdien udbetalt i voucherens gyldighedsperiode eller mere end et år efter, at voucheren er udløbet, lyder det fra Forbrugerombudsmanden, der henviser til betalingsloven.

Samme regel gælder også elektroniske gavekort og andre lignende tjenester.

SAS: Vi kendte godt reglerne
SAS har oplyst, at selskabet er bekendt med reglerne og har samtidig anerkendt over for Forbrugerombudsmanden, at klagerne har krav på at få værdien af deres vouchers udbetalt. Klagerne har nu modtaget deres penge fra SAS, oplyses det.

I pressemeddelelsen siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen: ”Virksomhederne skal være opmærksomme på, at de efter loven har pligt til at indløse værdien af deres vouchere, gavekort og andre elektroniske tilgodebeviser, når forbrugerne kræver det.

Hvis virksomhederne ikke overholder indløsningspligten, kan det straffes med bøde.”

Sådan gør man med andre flyselskaber
Vil man som flypassager have omvekslet sin voucher eller lignende fra et flyselskab, har Forbrugerombudsmanden disse råd:

Kontakt flyselskabet med ens oplysninger og anmod om at få værdien af voucheren udbetalt.

Hvis flyselskabet afviser at udbetale værdien af voucheren til passageren, og man mener at have ret til det, kan man kontakte Nævnenes Hus, som blandt andet sekretariatsbetjener Center for Klageløsning og Forbrugerklagenævnet.

I pressemeddelelsen fra Forbrugerombudsmanden er der flere oplysninger om, hvordan man forholder sig i forhold til at få omvekslet vouchers til cash.

Relaterede artikler:

Afgørelser om coronaaflysninger står ved magt

Forbrugerombudsmanden kritiserer madmarkeder

Forbrugerombudsmanden politianmelder cafékæde

Rejsebureauer risikerer ”sindssygt store bøder”

DRF-jurist udgiver ny bog om ”Juraen på rejsen”