Madmarkedet Storms Pakhus i Odense har fået kritik af Forbrugerombudsmanden for ikke at modtage kontanter. Foto: Storms Pakhus.

Forbrugerombudsmanden kritiserer madmarkeder

Madmarkederne Broens Gadekøkken i København og Storms Pakhus i Odense, der har samme ejer, retter ind efter Forbrugerombudsmanden har kritiseret, at de har overtrådt betalingsloven.

De to madmarkeder har overtrådt kontantreglen i betalingsloven ved ikke at modtage kontanter, selvom kontanter kunne veksles til et kort i baren til brug i madboderne. Madmarkederne har nu meddelt, at de fremover vil tage imod kontanter i alle madboder.

Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.

De to madmarkeder, Broens Gadekøkken og Storms Pakhus, i henholdsvis København og Odense, vil fremover modtage kontanter i alle madboder. Madmarkederne er en del af samme koncern, Julian-koncernen, og går samlet under navnet Street Food District, oplyser Forbrugerombudsmanden.

Forbrugerombudsmanden har modtaget flere klager fra forbrugere over, at det ikke har været muligt at betale med kontanter i de to madmarkeder. Hvis kunderne ønskede at betale med kontanter, kunne de veksle disse til et kort i baren, som herefter kunne bruges i boderne.

Overtræder fortsat kontantreglen
Forbrugerombudsmanden har vurderet, at det er i strid med kontantreglen at indføre et system, hvor kunder kun kan bruge kontanter ved at købe et kort, som skal anvendes som betalingskort i madboderne.

Efter Forbrugerombudsmandens henvendelse til de to madmarkeder, ændrede de praksis, så nogle madboder nu tager imod kontanter.

Da man fortsat kun kan betale med betalingskort ved nogle madboder, har Forbrugerombudsmanden meddelt madmarkederne, at de fortsat overtræder kontantreglen. Madmarkederne har anmodet om at få fristen for at efterleve kontantreglen i alle madboder udskudt til 21. marts, hvilket Forbrugerombudsmanden har imødekommet, oplyses det.

Ifølge kontantreglen i betalingsloven skal virksomheder, der tager imod kort- og mobilbetalinger, også tage imod kontanter i tidsrummet fra klokken 06.00-22.00.

Kontantreglen skal hindre diskrimination af kunder
Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, siger i pressemeddelelsen:

”Hvis en virksomhed tager imod betaling med kort eller mobil, skal den også tage imod kontanter. Kontantreglen har til formål at hindre diskrimination af kunder, der ønsker eller kun kan betale med kontanter – for eksempel børn eller andre, som af den ene eller anden grund ikke kan bruge elektroniske betalingsløsninger.

Reglen kan ikke omgås ved, at virksomheden indfører et system, hvor kontanter kan veksles til et ”lokalt betalingskort”, som kan bruges til at betale med,” siger forbrugerombudsmanden.

Hele pressemeddelelsen fra Forbrugerombudsmanden med info om betalingsloven kan læses via dette link.

Relaterede artikler:

Forbrugerombudsmanden politianmelder cafékæde

Rejsebureauer risikerer ”sindssygt store bøder”

Bøde for at vildlede om priser på hotel- og kroophold