- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Sidste Boeing 747 produceres i 2022

Den absolut sidste Boeing 747 vil rulle ud af fabrikken om to år, meddeler den amerikanske flyproducent. Der er gennem tiden bestilt over 1.500 af den ikoniske jumbojet.

I begyndelsen af juli skrev Bloomberg, at Boeing ville slutte produktionen af 747 om et par år, og det er nu endeligt bekræftet af den amerikanske flyproducent.

Boeings koncernchef, Dave Calhoun, har således onsdag meddelt sine medarbejdere, at produktionen af Boeing 747 ved Seattle i USA slutter i 2022. Den aktuelle markedsdynamik og fremtidsudsigterne gør, at produktionen indstilles om to år, lyder det. Der vil dog fortsat blive tilbudt service og andet til kunderne et stykke ind i fremtiden.

Selve produktionen af den ikoniske jumbojet er dermed inde i de sidste år, og en æra er dermed så småt på vej til at slutte, selv om flyene fortsat vil kunne ses på himlen. Boeing 747 har gennem 50 år været med til at give besætning og passagerer mange gode oplevelser, men tiden er efterhånden løbet fra flyet.

Boeing 747 er blevet dyrere at have i drift end øvrige og mere moderne langdistancefly, der kan flyve ligeså langt som jumbojetterne med kun to motorer. Af hensyn til omkostningerne og miljøet vælger et stigende antal flyselskaber derfor at satse på de nyeste tomotorede fly som eksempelvis Boeing 787 eller Airbus A350.

Sidste passagerversion bestilt i 2017
1970 var året for debuten til Boeing 747, der på daværende tidspunkt ændrede måden at rejse på. I begyndelsen blev flyet blandt andet kendt for den særprægede vindeltrappe op til første etage, hvor passagererne på første klasse sad.

Boeing har i tidens løb fået 1.571 ordrer på jumbojetten, og det er kun overgået af Boeing 777 i klassen for langdistancefly. Den nyeste version af jumbojetten, 747-8, har Boeing fået 154 ordrer på siden 2008. Den sidste passagerversion blev bestilt i 2017. Der mangler at blive leveret 15 fragtversioner af Boeing 747.

Også hos Boeings europæiske konkurrent, Airbus, har man indset, at firemotorede dobbeltdækkerfly ikke har nogen bæredygtig fremtid. Således valgte Airbus i februar 2019 at annoncere, at den sidste A380 produceres i 2021. Producenten har fået i alt 251 ordrer på megajumboen.

Flyselskaber på stribe pensionerer jumbojetter
Den igangværende coronakrise har accelereret tempoet for pensioneringer af Boeing 747, der også kaldes ”Queen of the Skies”. Flyselskaberne vælger ganske enkelt at træffe den svære beslutning at droppe den ikoniske Boeing 747, da flyet kun bidrager med unødvendige omkostninger på grund af stort brændstofforbrug og høje vedligeholdelsesudgifter. Og dette bidrager ikke til selskabernes forsøg på at rette op på trængte økonomier.

Senest har British Airways meddelt, at jumbojetterne ikke længere indgår i fremtidsplanerne, og flyene vil derfor straks blive udfaset. Det britiske flyselskab modtog i 1970 – det daværende BOAC – en Boeing 747-100, der er den første version af flyet. I 1999 fik British Airways sin sidste nye jumbojet, en Boeing 747-400, og i dag råder selskabet over 30 fly af denne version.

Tidligere i år har både KLM, Qantas og Virgin Atlantic meldt ud, at Boeing 747 sendes på pension. Qantas og det australske folk tog i midten af juli en smuk afsked med den sidste jumbojet, da flyselskabet gennemførte tre ”farvelflyvninger” med navnet ”Jumbo Joy Flights”. Hver flyvning varede en times tid og gik fra Sydney, Brisbane og Canberra. Almindelige borgere kunne købe billet til de historiske ture.

I dag er der på verdensplan kun 13 flyselskaber tilbage, som opererer med Boeing 747. Ét af disse er Lufthansa, der råder over ni Boeing 747-400 og 19 Boeing 747-8.

 

Relaterede artikler:

Endnu et flyselskab siger farvel til jumbojetten

50 år med jumbojetten

Boeing 747 skal sænkes ned på havbunden

Boeing overvejer at droppe B747