Den sidste Boeing B747-400 fra franske Corsair, Wikipedia-foto: Olivier Cabaret.

Endnu et flyselskab siger farvel til jumbojetten

Franske Corsair International har netop haft sidste flyvning med en Boeing B747-400. Stadig flere flyselskaber udfaser den smukke fly og erstatter det med mere brændstoføkonomiske.

Listen bliver længere over flyselskaber, der pensionerer Boeing B747 fra deres flåder. Nogle tilbagetrækninger er blevet fremrykket af coronakrisen.

I 2016 fløj Air France med sin sidste B747-400 og Corsair International var indtil denne uge sidste franske flyselskab med luft under vingerne til flytypen.

Corsair har i cirka 30 år opereret forskellige typer af Boeing 747, der også kaldes Queen of the Skies, i sin flåde, startende med B747-100. Corsair har blandt andet brugt B747’eren til flyvninger mellem Frankrig og de franske besiddelser i blandt andet Caribien.

Corsairs sidste Boeing 747-400 med nummerpladen F-GTUI fløj sin sidste tur fra Orly-lufthavnen ved Paris til Cotswold-lufthavnen i det vestlige England, hvor flyet nu skal omdannes til skrot. Inden afgangen fra Orly fik B747’eren den traditionelle vandsalut fra brandbiler i lufthavnen og foretog herefter et low-pass over lufthavnen inden turen gik mod England.

I alt nåede F-GTUI op på 102.745 flyvetimer, hvor det fløj 80 millioner kilometer (cirka 200 gang frem og tilbage til Månen eller 2.000 gange jorden rundt) og transporterede i sin levetid over syv millioner passagerer.

Flyet blev i 1992 leveret fra Boeing til United Airlines og kom i 2005 til Corsair. De to resterende B747’ere fra Corsair blev pensioneret den 9. og 12. juni, skriver Aviation24.be

Erstattes af mere brændstoføkonomiske Airbus-fly
Corsair havde bebudet, at man næste år ville udfase sine B747’ere til fordel for fem fabriksnye Airbus A330-900neo (New Engine Option). Men coronakrisen, der har tvangsparkeret tusindvis af kommercielle passagerfly, fremrykkede pensioneringen af B747 hos det franske flyselskab.

Corsairs koncernchef, Pascal de Izaguirre, siger i mindeord om selskabets B747, at det var en flytype med mange superlativer, i antal fløjne kilometer, flytimer og antal transporterede passagerer.

”I dag åbner vi en ny side i vores flyselskabs historie og fremtid med en moderne, mere brændstofbesparende og konkurrencedygtig flyflåde. Introduktionen af Airbus A330-900neo er også et bevis på vores engagement i at skabe en mere miljøvenlige luftfartsbranche.”

50 år med jumbo jetten
Den 9. februar sidste år var det 50 år siden en Boeing B747 lettede for første gang. Boeing B747 er på mange måder et rekordernes fly; selv om stadig flere flyselskaberne i disse år udfaser typen til fordel for mindre brændstofforbrugende tomotorede langtrækkende passagerfly som Boeing B777 og Boeing B787 samt Airbus’ A330 og Airbus A350.

B747 var verdens største passagerfly, da det gjorde sin entre for 50 år siden – bestilt af daværende Pan Am, der ønskede et fly med plads til mange flere passagerer end den daværende Boeing B707. Mens B707 typisk havde plads til omkring 150 passagerer, husede de første versioner af B747 omkring 365 passagerer.

Boeing B747 blev også det første passagerfly med to midtergange, der blev fremstillet i over 1.500 eksemplarer. B747 nummer 1.500 blev i 2014 leveret til Lufthansa i form af den nyeste og formentlig sidste version, B747-8 Intercontinental.

SAS var også i en periode i starten af 1970’erne og op i 1980’erne B747-selskab med i alt ti eksemplarer. Thai Airways var det seneste flyselskab til at bruge B747 på passagerrute til Københavns Lufthavn, sidste flyvning var i 2017.

I dag har Boeing bestillinger på en håndfuld B747 – de samles fortsat på samlefabrikken i Everett nord for Seattle, hvor Boeing også skruer B777 og B787 sammen.

Relaterede artikler:

Stilfærdig afsked med KLM´s Boeing 747

Boeing 747 på seks kilometers flyvning

British Airways i flot overflyvning ved stort flyshow