- STANDBY.dk - https://standby.dk -

Støtter rejsebranchens søgemaskiner

”Bookingplatformene har givet små hoteller adgang til global kundedatabase, så de kan overleve overfor store hotelkæder,” hedder det i debatindlæg fra organisation for reservationssystemer.

Christoph Klenner, den afgående generalsekretær i European Technology and Travel Services Association (ETTSA), forsvarer i et debatindlæg på Altinget.dk de til tider udskældte OTA’er (Online Travel Agents).

Bag ETTSA står globale reservationssystemer, GDS’er, og store billetsøgemaskiner. Blandt disse er Amadeus, Booking.com, ebookers, Expedia, Odigeo (og dets varemærker som for eksempel Opodo og Travelink), lastminute.com Group, Sabre og Travelport. Associerede medlemmer er blandt andet SkyScanner, TripAdvisor, e-Travel, etraveli og Kiwi.com

I debatindlægget på Altinget.dk skriver Christoph Klenner blandt andet: ”Flere og flere danskere booker selv deres rejser, og mange har sikkert benyttet sig af alle de bookingplatforme, der efterhånden er til rådighed på nettet.

Det er en kæmpe fordel for forbrugerne, at de nu selv er i stand til at søge og filtrere blandt en lang række hoteller og booke lige netop det hotel, de ønsker at bo på med et enkelt klik frem for at få et begrænset udbud præsenteret på enkelte hjemmesider eller kataloger.

Mange tror måske, at bookingplatformene har sat sig på hele markedet for hotelreservationer, men faktisk foretages kun en fjerdedel af alle online hotelbookinger i Europa via bookingplatforme.

En ny verden for forbrugerne
Der er hoteller, der aldrig ville blive opdaget af andre end de lokalkendte, hvis det ikke var for bookingplatformene, står der videre i debatindlægget, der fortsætter:

Markedet, vi opererer i, er yderst konkurrencepræget. I 2015 blev der indgået en frivillig aftale med konkurrencemyndighederne i de europæiske lande, der gør det muligt for et hotel at differentiere sine værelsespriser mellem forskellige bookingplatforme.

Hotellerne kan også give en lavere pris end de priser, der fremgår af bookingportalen, hvis forbrugerne henvender sig via en officiel kanal, telefon, mail eller i receptionen.

Det eneste sted, hvor prisen ikke må være lavere, er hotellets egen hjemmeside. Her er pristilbud udbudt til medlemmer af hotellernes loyalitetsprogrammer dog undtaget.

Og der er en god grund til denne prispolitik: Det beskytter bookingplatformene fra, at hotellerne såkaldt ”freerider” på vores høje marketingsomkostninger ved at sætte en højere pris på platformen sammenlignet med deres egen hjemmeside, skriver Christoph Klenner blandt andet i debatindlægget på Altinget.dk

Relaterede artikler:

50 år med kendt hotelprofil

Belgisk lovgivning mod bookingmaskiner

EU afviser klage over Lufthansa-afgifter

Kendt dansk hotel forlader Best Western