- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Stor tilslutning til USA Travel Show i København

Med 250 skandinaviske rejsebureauagenter satte årets USA Travel Show besøgsrekord – sammenkomsten i København blev officielt åbner af USA’s ambassadør.

Den danske Discover America-komite havde mandag for 8. gang indbudt til det store arrangement, hvor mange amerikanske turismeaktører på vej til den enorme ITB-messe i Berlin lægger vejen forbi København.

Klik for stort format. De mange amerikanske udstillere til det store gruppebillede inden USA Travel Show. Foto: Preben Pathuel.

Årets USA Travel Show havde deltagelse af 64 udstillere af blandt andet amerikanske turismeaktører samt en række flyselskabers dansk repræsentanter.

Inden selve workshoppen på Scandinavia-hotellet sidst på eftermiddagen med åbningstale af USA’s ambassadør i Danmark, Carla Sands, havde den danske Discover America-komite et par andre tilbud.

Om morgenen var der pressemøde med repræsentanter fra Brand USA, der markedsfører USA som rejseland i udlandet, samt turistcheferne for byen Philadelphia og delstaten Oregon.

Og som en nyskabelse blev der i år introduceret et Business Forum ved USA-arrangementet. Til dette havde Discover America indbudt alle med tilknytning til rejsebranchen fra blandt andet rejsebureauer og flyselskaber til at høre input fra et panel. Det bestod udover Brand USA, Philadelphia og Oregon også af den administrerende direktør for Wonderful Copenhagen, Mikkel Aarø-Hansen.

En særlig gæst fra USA
Der var næsten 100 tilhørere til nyskabelsen Business Forum der havde overskriften er ”The Transformation Powers of Tourism – Global views on how tourism is changing the world.”

Klik for stort format. Bestyrelsesformand for den danske Discover Amerca-komite, Jesper Ewald fra FDM Travel, står i midten ved USA Travel Show i København. Foto: Preben Pathuel.

Inden panelet gik i gang var der en indledning af en gæst som den danske Discover America-komite med rette var særlig stolt af: Roger J. Dow, administrerende direktør for U.S. Travel Association, der blandt andet arrangerer det årlige International Pow Wow. IPW er med sine over 5.000 deltagere verdens største fagmesse for rejsebranchen og afvikles hvert år i USA – i år er Anaheim syd for Los Angeles i starten af juni vært for IPW.

I sit interessante indlæg noterede Roger Dow blandt andet, at Norden er fjerdestørste incominggruppe til USA fra Europa målt i antal ankomster. Norden overgås kun af Storbritannien, Tyskland og Frankrig der alle tre har mange flere indbyggere end der er i Norden.

Netop den pointe, at for eksempel de amerikanske turismepartnere bør betragte Norden som én destination har ofte været fremført af ikke mindst direktør for den danske Discover America-komte, Karin Gert Nielsen.

I sit indlæg glædede Roger Dow sig over de høje nordiske besøgstal til USA, hvor der er langt flere nordiske ankomster til USA end andre store oversøiske destinationer som Thailand og Kina.

Roger Dow fortalte også, at han til alle USA’s udenrigsministre siger, at turisme er vigtig fordi turisme er ”stille diplomati.”

Og apropos politik, så talte Roger Dow også om, at USA generelt ser lidt mindre vækst end andre sammenlignelige store destinationer. ”Mange udlændinge siger til mig, at det må være på grund af jeres præsident Trump. Men faldet begyndte allerede i 2015, før vi kendte præsidentkandidaterne til valget i 2016. Faldet skyldes også en stærk dollar samt her i Europa, at europæerne kan rejse meget billigt inden for Europa med lavprisselskaber – og så bruger de pengene på det,” sagde Roger Dow.

Han tilføjede, at også U.S. Travel Association selvfølgelig støtter ønsket om stærk sikkerhed ved grænserne, ”for uden sikkerhed er der ingen turisme. Men jeg har sagt til præsident Trump at USA kan gøre det bedre med sit welcome-budskab,” sagde Roger Dow.

1,5 millioner nordiske ankomster til USA
”USA Travel Show er den vigtigste begivenhed, både for de amerikanske udstillere og den skandinaviske rejsebranche, ikke mindst fordi USA er det største oversøiske rejseland for skandinaverne med 1,5 millioner ankomster årligt,” siger direktør for den danske Discover America-komite, Karin Gert Nielsen og tilføjer:

”At USA Travel Show er blevet en velbesøgt begivenhed indenfor den skandinaviske rejsebranche er ikke uden grund. Skandinavien er USA’s fjerde største, europæiske marked, når det kommer til turisme, med 1,5 millioner årlig besøgende – og skandinaverne er blandt den gruppe turister, der forbruger mest og overnatter længst tid, når de besøger USA.”

Relaterede artikler:

USA-komite klar til nye arrangementer

Marriott åbner hotel med 3 varemærker

SAS og kronprinsesse Mary til kæmpe festival i USA