- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Trafik-gevinster til Sjælland og Lolland-Falster

De kommende år vil borgere i Næstved, Vordingborg, Guldborgsund og Lollands kommuner få store tidsgevinster af den kommende Femern-forbindelse, viser en ny rapport fra analysevirksomheden Incentive.

Selve Femern-tunnelen ventes først at åbne i 2028, men allerede de kommende år vil togrejsende på Sydsjælland mærke forbedringer på Femern-Ringsted banen, der er en central del af projektet. Rejsetiden sænkes markant på strækningen.

Udretning af kurver, elektrificering og anlæg af nye spor vil gøre det muligt at øge hastigheden fra 160 km/t i dag til 200 km/t. En togrejse mellem Nykøbing-Falster og København, der i dag tager 1 time og 34 minutter, kan fra 2021 skæres ned med en tredjedel.

Gevinst på 256 millioner kroner
Rapporten konkluderer, at den årlige gevinst i form af rejsetidsbesparelse har en værdi  205 millioner kroner i 2021. Når en ny Storstrømsbro og elektrificeringen er færdig i 2024, vil den årlige gevinst stige til 256 millioner. Frem til åbningen af Femern-tunnelen i 2028 vil den samlede gevinst være på to milliarder kroner.

Rejsetiden har ikke kun betydning for pendlerne og andre togrejsende, men også for huspriser, bosætning, og adgang til job og uddannelse i de fire kommuner, hedder det i rapporten.

I dag pendler knap 14.000 mellem de fem kommuner Lolland, Guldborgsund, Vordingborg, Næstved og Ringsted. Alene fra Næstved pendler 5.000 personer til hovedstadsområdet. Opgraderingen af banen har et budget på 9,5 milliarder kroner, der finansieres af Sund & Bælts datterselskab, A/S Femern Landanlæg, via indtægter fra den faste forbindelse og tilskud fra EU.

Ekstraordinært mange arbejdspladser
”Udbygningen vil skabe ekstraordinært mange arbejdspladser i vores område, og den nye infrastruktur vil få afgørende betydning for udvikling i vores del af landet”, siger Knud Larsen, borgmester i Vordingborg Kommune.

”Vi har succes med at tiltrække nye borgere til Guldborgsund Kommune. Kortere rejsetider vil være med til at styrke udviklingen, fordi det bliver mere attraktivt for pendlerne med de relativt lave huspriser. De forbedrede rejseforhold vil også komme de studerende til gavn, fordi det bliver mere attraktivt at bo på Lolland-Falster og studere i København – eller omvendt,” siger John Brædder, borgmester i Guldborgsund Kommune.

”Den opgraderede forbindelse giver en række fordele for hele Sydsjælland, og denne rapport understreger, hvor stor forskel effektiv infrastruktur gør. Rejsetid er spildtid, og der er ingen tvivl om, at forbedringerne vil gøre det endnu mere attraktivt at bo, uddanne sig og arbejde på Sydsjælland”, siger Carsten Rasmussen, Borgmester i Næstved Kommune.

Relaterede artikler:

Femern-projektet får knap en milliard i EU-støtte

Minister og lobbyist i strid om Femernbælt

Scandlines fører retssag mod Femern-tunnel