- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Trafikstyrelsen fastholder politianmeldelser af flyselskaber

Efter instruks fra transportministeren ændrer Trafikstyrelsen nu praksis så flyselskaber fortsat står til straffesag hvis de ikke betaler passagerkompensation til tiden. Det kan give bøder på op til 20.000 kroner per passager.

Trafikstyrelsen i Danmark vil fremover fastholde politianmeldelser af et flyselskab, hvis det ikke overholder fristen for udbetaling af den kompensation, flypassageren har ret til efter gældende EU-regler. Disse omfatter blandt andet stærkt forsinkede eller aflyste fly samt boardingafvisning ved overbookede flyvninger.

Den ændrede praksis skal tilskynde flyselskaberne til at betale kompensationen inden fristen, oplyser Styrelsen, der behandler klager fra passagerer efter flyselskabet har afvist passagerens klage.

Kursændringen hos Trafikstyrelsen kommer efter transportminister Ole Birk Olesen i pressemeddelelse forleden kritiserede styrelsen for at være for venlig overfor flyselskaber, der ikke overholder fristen for udbetaling af kompensation. ”Passageren har været berettiget til kompensationen fra dag ét,” lød det fra transportministeren.

Først efter de er truet med politianmeldelse og bøder op til 20.000 kroner, udbetaler flyselskabet i de fleste tilfælde kompensationen. Herefter har Trafikstyrelsen typisk trukket politianmeldelsen tilbage, sagde ministeren.

Tusindvis af klager
Årligt rejser omkring 35 millioner flypassagerer til eller fra danske lufthavne.
Sidste år fik Trafikstyrelsen 3.326 klager fra flypassagerer, der for eksempel havde fået afvist deres klage til flyselskabet over store forsinkelser, aflyste afgange eller de ikke kom med som følge af overbooking. Tallet er en stigning fra 2.575 i 2016, oplyser Trafikstyrelsen til STANDBY.dk – indtil 24. maj i år er der kommet 1.220 af disse klager.

Hos Trafikstyrelsen betegnes disse som klager i henhold til Flypassagerrettighedsforordningen. Flypassagerer kan klage på tre måder: direkte til flyselskabet, afviser det klagen kan passageren kontakte Trafikstyrelsen – eller kan gå til et ”dusørjægerfirma,” der sagsøger flyselskabet hvis kriterierne er til stede. Dusørjægerfirmaet får en procentdel af det beløb, det får flyselskabet til at betale til passageren.

77 politianmeldelser
Sidste år anmodede Trafikstyrelsen 77 gange om tiltalerejsning mod flyselskaber, der ikke ville udbetale kompensation. Tallet var næsten en halvering fra 2016, hvor tallet var 135 – indtil 24. maj i år har styrelsen indgivet 24 sådanne politianmeldelser mod flyselskaber.

Sidste år trak Trafikstyrelsen efterfølgende 29 af de 77 politianmeldelser tilbage, typisk fordi flyselskabet efter anmeldelsen betalte, men fastholdt de resterende 48 anmeldelser.

Trafikstyrelsen må ikke oplyse, hvilke flyselskaber der er værst til ikke at betale kompensation og som politianmeldes.

Til spørgsmålet om, hvor mange penge Trafikstyrelsen får ind om året via bøder, skriver kommunikationsrådgiver i Trafikstyrelsen, Marie-Louise Svanberg, til STANDBY.dk:

”Styrelsen har ikke hjemmel til selv at udstede bøde i tilfælde af overtrædelse af forordningen. Styrelsen kan afgøre, at et flyselskab skal udbetale kompensation til passageren. Dette påbud om udbetaling sendes til flyselskabet, der har fire uger til at betale.
Bliver beløbet ikke udbetalt, sendes en rykker. Udebliver betalingen stadig, kontakter styrelsen anklagemyndigheden om at indleds en straffesag mod flyselskabet med påstand om bøde. Anklagemyndigheden har den endelige vurdering af, hvorvidt der skal indledes straffesag og hvad bøden skal være på. Det inddrevne beløb tilfalder statskassen.”

Relaterede artikler:

Minister kritiserer Trafikstyrelsen

AirHelp vil samarbejde med flyselskaber

Mange synspunkter om luftfart