LUFTFART: Fem store luftfartsgrupper har over halvdelen af Europas rutepassagerer – og nyt udfordrende samarbejde er på vej. Det var nogle af budskaberne ved konference på Christiansborg om luftfartens betydning – internationalt og lokalt.
Blandt den lange række af talere var den nye danske transportminister, Ole Birk Olesen, fra Liberal Alliance. Han blev spurgt om statens forhold til Københavns Lufthavn og lufthavnens ageren overfor bl.a. flyselskaberne.
I hans diplomatiske svar pegede han på, at lufthavnen har haft megen glæde af samfundets investeringer som motorvej, Øresundsbro, metro og jernbane. ”Så vi har en forventning om, at lufthavnen giver noget tilbage,” sagde han bl.a.
Temakonferencen i går i Fællessalen på Christiansborg var arrangeret af et af Færøernes to folketingsmedlemmer, Magni Arge, tidligere adm. direktør for færøske Atlantic Airways.
Staten har opgivet dansk luftfart
En af dansk luftfarts gode ”provokatører,” ejer af og adm. direktør for danske Sun-Air, Niels Sundberg, sagde, hvad han har sagt før om et område, der optager ham meget: ”Det er svært ikke at tænke, at staten har opgivet dansk luftfart.”
Han begrunder bl.a. dette med, at det på flere områder bliver stadig mere besværligt at drive luftfart i Danmark – og det kan friste flyselskaber til at etablere sig uden for Danmark. Dermed bliver der mindre dansk produceret luftfart.
Spurgt, om han ser en dansk udflagning indenfor luftfart, svarede Niels Sundberg, at Sun-Air i hvert fald bliver en af de sidste til at gøre det.
”Men hvilke valg har vi?” spurgte han og pegede på, at SAS er begyndt på det med det kommende irske flyselskab, der får baser i London og Spanien.
”Jeg tror ikke, SAS har haft andre muligheder, men den danske luftfartsbranche bliver mindre og mindre,” sagde Niels Sundberg.
Luftfartens kapitalmonopoler
Niels Sundberg, der også er formand for Erhvervsflyvningens Sammenslutning, advarede igen mod ”luftfartens kapitalmonopoler, de helt store luftfartsgrupper, der er dominerende store.”
Samme emne berørte Simon McNamara, generaldirektør for European Regions Airline Association i sit indlæg.
Han noterede, at Europas fem største luftfartsgrupper (Air France KLM, Easyjet, IAG (International Airlines Group med bl.a. British Airways og Iberia) Lufthansa Group og Ryanair) har 55 pct. af rutepassagererne i Europa – mens 116 flyselskaber har de resterende 45 pct.
Succes for nyt navigationssystem
Johanna á Bergi, koncernchef for færøske Atlantic Airways, noterede bl.a. at flyselskabet er presset af et højt lønniveau og glædede sig over, at passagertallet stiger med ca. fem procent om året.
Og så har det givet store besparelser for Atlantic, at det har fået nyt, avanceret navigationssystem. Med det kan man undgå at afbryde en række landinger pga. dårlige vejrforhold og i stedet lande i andre lufthavne. Efter Airbus-flyene hos Atlantic Airways fik det nye system er antallet af de såkaldte diversions faldet 80 pct.
Johanna á Bergi sagde også: ”Vi skal værne om hvad vi har opbygget. Får man økuller på Færøerne så har vi altså 900 årlige flyvninger, i vinterhalvåret til 23 lufthavne og i sommersæsonen til 41.”
Mere konkurrence i Nuuk
Jacob Nitter Sørensen, Director of Flight Operations hos Air Greenland, sagde at selskabet var anderledes. Mens mange flyselskaber sigter efter en enhedsflåde opererer Air Greenland tre flytyper og tre helikoptertyper.
Han sagde også, at Air Greenland til tider bliver hårdt ramt af EU’s forordning 261 om nægtet ombordstigning. Det skyldes, at selskabet har et finmasket trafiknet. En aflysning eller en forsinkelse et lille sted, rammer hurtigt de større fly.
”Vi kunne godt flyve flere til Grønland, men der mangler hotelkapacitet i højsæsonen,” sagde Jacob Nitter Sørensen og tilføjede, at han forventer landingsbanen i lufthavnen ved Grønlands hovedstad, Nuuk, omkring 2022 vil være udvidet så der kan lande større fly. ”Og så får vi måske mere konkurrence fra andre selskaber,” sagde han.
SAS undrer sig
Lars Wigelstorp Andersen, direktør for Public Affairs & Infrastructure, talte bl.a. om selskabets udgifter til lufthavnene.
”Omkring 50 pct. af SAS’ passagerer i Københavns Lufthavn er transferpassagerer, der blot skifter fly. Men vi betaler en 3-4 gange højere passagerafgift for disse end vi gør i vores to andre hovedlufthavne, Oslo og Stockholm,” sagde Lars Andersen, der undrede sig over, at nogle rejsebureauer er begyndt at tilbyde et tilkøb ved salg af flybilletter så den rejsende kan få hjælp til kompensation, hvis flyet er forsinket.
Drabelig konkurrence
Sun-Air’ Niels Sundberg forudså store udfordringer for de eksisterende flyselskaber med langruter over det begyndende samarbejde mellem Ryanair og Norwegian. I London Gatwick er Ryanair så småt begyndt at føde passagerer ind til Norwegians langruter.
”Det kan blive en drabelig konkurrence,” sagde Niels Sundberg og tilføjede, at den situation også kan komme i Københavns Lufthavn.