Flyselskaber skal ikke have incitament med at vente med at betale kompensation til passagerer til efter de er politianmeldt, siger den danske trafikminister. Arkivfoto.

Minister kritiserer Trafikstyrelsen

Trafikstyrelsen er alt for venlig ved flyselskaber der ikke med det samme betaler kompensation til passagerer, mener den danske trafikminister der ønsker disse flyselskaber retsforfulgt.

Flypassagerer skal have udbetalt den kompensation, de har ret til, når deres fly er forsinket eller aflyst. Det mener transportminister Ole Birk Olesen. Han har derfor beordret Trafikstyrelsen til at ændre sin praksis på området, så flyselskaberne i højere grad kan blive retsforfulgt med bøder til følge, hvis de ikke umiddelbart udbetaler den kompensation, de er forpligtet til.

Når Trafikstyrelsen beslutter om et flyselskab skal betale kompensation til en passager efter gældende EU-regler om nægtet ombordstigning eller ved længere forsinkelser, har flyselskabet efter gældende dansk praksis fire uger til at udbetale kompensationen.

Hvis flyselskabet ikke har betalt inden da, sender Trafikstyrelsen en rykker, og reagerer flyselskabet fortsat ikke, bliver det anmeldt til anklagemyndigheden med anmodning om en straffesag og en bøde på mellem 10.000 og 20.000 kroner per passager, afhængig af rejsens længde.

Først efter de er blevet truet med politianmeldelse og bøder op til 20.000 kroner, udbetaler flyselskabet i langt de fleste tilfælde kompensationen – efter de er blevet kontaktet af anklagemyndigheden. Herefter trækker Trafikstyrelsen sin anmeldelse tilbage, oplyser ministeriet.

Berettiget til kompensationen fra dag ét
”Men passageren har været berettiget til kompensationen fra dag ét,” siger transportministeren. Han undrer sig over, at passager skal være så tålmodig og vedholdende for at få udbetalt den kompensation, de har ret til.

Derfor har ministeren – blandt andet efter henvendelser fra folketingsmedlem Preben Bang Henriksen fra Venstre – nu instrueret Trafikstyrelsen om at ændre praksis, så styrelsen fastholder politianmeldelserne af flyselskaber, også selvom et flyselskab efter anmeldelsen har betalt kompensation til passageren.
Det skal altid være anklagemyndigheden – ikke Trafikstyrelsen, der vurderer, hvorvidt en politianmeldelse mod et flyselskab for ikke med det samme at udbetale kompensation opretholdes, står der indirekte i pressemeddelelse fra Trafikministeriet.

”Jeg håber, at det vil bidrage til, at flyselskaberne bliver mere bevidste om deres forpligtelse til at udbetale kompensation,” siger Ole Birk Olesen og tilføjer:
”Samtidig vil det fjerne et incitament hos flyselskaberne om at afvente politianmeldelse, før de udtaler kompensation til de passagerer, der har oplevet at en flyrejse bliver så forsinket, at de har ret til erstatning. På den måde kan vi bedre sikre, at passagererne får udbetalt den kompensation, de har ret til.”

Relaterede artikler:

Ny EU-dom øger flypassagerers ret ved strejker

BCD Travel i samarbejde med AirHelp

Rejsebureau tilbyder dusørjæger-option