- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Travel managers forudser år med vækst

Næsten halvdelen af 777 travel managers fra virksomheder i 24 lande forudser flere firmarejser i år og dermed højere udgifter, viser årlig undersøgelse fra AirPlus International.

45 procent af de 777 adspurgte travel managers fra 24 lande forventer i år, at deres virksomheder vil bruge flere penge til flere firmarejser. Det er en stigning fra 35 procent i 2017 – og den største stigning siden før finanskrisen for omkring ti år siden.

Det viser den 14. årlige International Travel Management Study fra tyske AirPlus International, der servicerer 51.000 virksomhedskunder verden over med blandt andet betalingsløsninger i forbindelse med firmarejser.

Undersøgelsen viser også, at ti procent af de medvirkende travel managers forventer, at deres firma i år vil købe færre forretningsrejser – men resten ikke forventer nogen forandring.

Travel managers i Indien forventer størst stigning, 83 procent, mens Rusland leverer den mindste forventede stigning, kun 33 procent.

46 procent af undersøgelsens travel managers forudser, at deres firmas stigende eller faldende behov for forretningsrejser i år berøres af verdensøkonomien – det var kun 27 procent i 2018-undersøgelsen.

AirPlus International peger på faktorer, der i år vil berøre erhvervsrejser, som Brexit, den svagere vækst i den kinesiske økonomi og internationale handelskrige. Den internationale Valutafond, IMF, forudser en general global vækst i verdensøkonomien i år på 3,5 procent.

Flere rejser øger omkostninger
Flere rejser vil også give øgede udgifter; 51 af de 777 interviewede travel managers forventer i år større udgifter til rejser på grund af et forventet øget antal rejser – mod 41 procent i 2018.

”De medvirkende travel managers i vores undersøgelse forudser et stigende antal forretningsrejser i år – lige meget om der er positive eller negative tendenser i verdensøkonomien, anser travel managers forretningsrejser som værende nødvendige for at tiltrække ny omsætning,” siger AirPlus’ marketingsddirektør Yaël Klein og tilføjer:

”Men flere forretningsrejser betyder også større udgifter på dette område og dermed behov for at holde øje med udgifterne. Det er der heldigvis mange gode værktøjer til at hjælpe med.”

Blandt disse foreslår AirPlus, at virksomhederne har de bedst mulige rejsedata, at gennemgå virksomhedens udgiftsområder for at finde mulige besparelser, herunder leverandøraftaler ud fra filosofien om, at jo mere man køber, jo større rabatter kan der komme.

Kommunikation til firmaets rejsende er også vigtig – de rejsende skal vide, at firmaet bruger mange penge på denne konto og at de derfor skal passe på deres virksomheds pengeforbrug.

Relaterede artikler:

Ny kreditkortløsning til erhvervsrejsende

Teknologi forandrer virksomheders rejsepolitikker

Ny mobilapp skal hjælpe med rejseadministration