- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Travelport hyggede med rejsebranchen

Teknologikoncernen Travelport havde torsdag indbudt samarbejdspartnere fra primært rejsebureauer til uformel sammenkomst i København.

”Det er ikke for at markere noget konkret, men vi havde bare ønske om at samle vores gode samarbejdspartnere i rejsebranchen til en lille fest, hvor de kan mingle og hygge – og hvor vi kan sige tak for godt samarbejde.”

Det sagde Peter Cramon, nordisk direktør for Travelport, der har også har reservationssystemerne Galileo og Worldspan, til STANDBY.dk i forbindelse med teknologikoncernens sammenkomst torsdag aften på pub’en Rosie McGee ved Rådhuspladsen i København.

Klik for stort format. Størstedelen af Travelports medarbejdere i Danmark ved torsdagens arrangement på pub’en Rosie McGee i København. Foto: Henrik Baumgarten.

Onsdag aften havde Travelport i Stockholm rejsebranchen i Sverige til samme arrangement. Begge sammenkomster havde Accor Hotels og Californiens turistråd, Visit California, som medsponsorer. Alene i København var der op mod 60 deltagere.

NDC, PCI og GDPR
Peter Cramon tilføjede, at medvirkende til ønsket om at samle rejsebranchen var også, at rejsebureauerne i år har måtte sluge nogle store udfordringer på det teknologiske område.

Der er arbejdet med klargøring til IATA’s New Distribution Capability (NDC), som også reservationssystemer som Travelport arbejder intenst med. Kort fortalt ønsker IATA-flyselskaberne, at der via NDC-konceptet skal bookes mere direkte hos dem.

Der er området PCI (Payment Card Industry) – en sikkerhedsstandard der beskytter kreditkort-indehavere mod misbrug af deres kort, en standard IATA ønsker alle IATA-billetudstedende rejsebureauer skal leve op til.

Endelig har der også i år været arbejdet med GDPR (General Data Protection Regulation) – EU’s forordning om persondatahåndtering og databeskyttelse, der også gælder alle rejsebureauer.

”Udover disse tunge, men vigtige områder, har rejsebureauerne gennem sommeren været udfordret af det gode vejr herhjemme, hvor det har været svært at sælge udlandsrejser,” sagde Peter Cramon og tilføjede, ”så sammenlagt mente vi, at rejsebureauerne havde brug for en munter aften.”

40 procents vækst i år
Blandt Travelports største kunder i Danmark er Billetkontoret, FDM Travel, Vejle Rejser og USA Rejser. I alt har Travelport i Norden aftaler med 250 større rejsebureauer. Og væksten i år forventes at stige op mod 40 procent sammenlignet med sidste år.

Dette skyldes navnlig, sagde Peter Cramon, en ny kontrakt med G Travel, en norsk kæde med 27 erhvervsrejsebureauer i Norge, seks i Sverige og 17 i Storbritannien.

”Travelport ser stor vækst i disse år; fra 2015 til 2016 steg vi 17 procent, sidste år gik vi op med 24 og i år forventer vi en stigning på 40 procent. Derfor ansætter vi flere til vores nordiske organisation – og helst nye folk, der sad i den stol som de kunder, de nu skal rådgive,” sagde Peter Cramon tidligere i år til STANDBY.dk

Travelport arbejder med alt fra distribution og teknologi til betalingsløsninger til for eksempel rejsebureauer, flyselskaber og hoteller. Travelport har verden over omkring 4.000 medarbejdere i 180 lande og territorier.

Relaterede artikler:

Vejle Rejser i samarbejde med Booking.com

Lufthansa klar med NDC Partner Program i Danmark

Travelport kan hjælpe med flyselskabers ekstraafgifter