For at få solgt flere hotelværelser samtidig med der bookes flybilletter, har det store danske erhvervsrejsebureau indledt usædvanligt samarbejde.
Som et af de første rejsebureauer i Danmark har Vejle Rejser indledt samarbejde med Booking.com, hvilket giver erhvervsrejsebureauets omkring 2.000 firmakunder op til ti procent rabat på visse hoteller og hotelværelser.
Det oplyser det største danskejede erhvervsrejsebureau, Vejle Rejser. Om baggrunden for samarbejdet med Booking.com siger Vejle Rejsers administrerende direktør og medejer, Ole Svendsen, til STANDBY.dk:
”Det er en ganske almindelig samarbejdsaftale som passer godt med vores set-up. Vi har blandt andet indgået aftale med Booking.com, fordi Booking.com’s produkter bliver efterspurgt af vores kunder. Vi kigger selvfølgelig på, hvad vores kunder ønsker – og har vi det ikke, vil vi gerne give dem også denne mulighed,” siger Ole Svendsen og tilføjer:
”Vejle Rejser sælger omkring 100.000 flybilletter om året, men forbavsende få hotelovernatninger i forbindelse med salg af flybilletterne. For at øge omsætningen på dette område, at sælge flere hotelovernatninger sammen med flybilletten, har vi indgået aftalen med Booking.com – dermed kan vi også knytte kunderne mere til os.”
Vejle Rejser fortsætter med også at booke hoteller via de store globale reservationssystemer, GDS’erne, som Amadeus og Travelport.
GDS’erne mangler hoteller i småbyer
”GDS’erne er gode nok, men de tilbyder ofte mange kædehoteller, der ikke har hoteller i småbyer, hvor vores kunder også har behov for overnatninger,” siger Ole Svendsen og tilføjer:
“Via samarbejdet med Booking.com kan vi også tilbyde vores kunder nogle bedre hoteldeals med mere og bredere indhold og udbud. Når vores medarbejdere eller firmakunder søger hoteller, kommer visningerne fra Booking.com nu op på lige fod med resultaterne fra GDS’er.”
Ole Svendsen kan ”sagtens kan forestille sig aftaler med andre søgemaskiner, hvis de også har noget unikt.”
Ikke vores problem
Det europæiske marked indenfor bookingmaskiner til hoteller er domineret af Booking.com, der ifølge den danske hotelbrancheforening, Horesta, har en markedsandel blandt søgemaskinerne på 65 procent.
Mange hoteller kritiserer OTA’er (Online Travel Agents) som Booking.com og Hotels. com for deres skrappe forretningsprincipper. Disse prisklausuler, de såkaldte rate parity-klausuler, tillader blandt andet ikke, at hotellerne på deres egne hjemmesider sælger værelser billigere end hvad de udbyder dem til via OTA’erne.
”Men i bund og grund er det ikke vores problem, men drejer sig om hotellernes egne aftaler med OTA’erne,” siger Ole Svendsen.
Vejle Rejser omsætter for cirka 500 millioner kroner om året, erhvervsrejsebureauet har 2.000 firmakunder, navnlig små og mellemstore virksomheder, og 40 medarbejdere i Danmark.
Relaterede artikler:
Bookingmaskiner kritiseres af myndigheder