Arkivfoto fra British Airways, foto: Stuart Bailey / British Airways.

Travelport kan hjælpe med flyselskabers ekstraafgifter

Travelport med reservationssystemerne Galileo og Worldspan kan senere i år gøre det muligt for kunder blandt rejsebureauer og firmakunder at booke for eksempel Lufthansa uden at betale ekstra fee.

Det skal ikke nødvendigvis koste Travelport-kunder blandt rejsebureauer og firmakunder ekstra at booke en række flyselskaber via Travelport. Men det kræver at flyselskaber tillader brug af ny teknologi.

Lufthansa-gruppen, IAG med blandt andet British Airways samt Air France KLM har indført afgifter, hvis de bookes via GDS’erne, de globale reservationssystemer. I stedet ønsker flyselskaberne at der bookes direkte via deres agent-hjemmesider. Dermed undgår flyselskaberne at betale bookingafgifter til GDS’erne.

Gordon Wilson, koncernchef for Travelport med blandt andet reservationssystemerne Galileo og Worldspan. Foto: Henrik Baumgarten.

”Men, siger Travelports koncernchef, Gordon Wilson, til Travel Weekly, så er Travelport på sporet med første bølge af IATA NDC API.”

IATA er International Air Transport Association, NDC er IATA’s program for blandt andet at omgå reservationssystemerne, New Distribution Capability, mens API (Application Programme Interfaces) er en softwaregrænseflade, der tillader et stykke software at interagere med andet software.

Ved at kunne booke flybilletter direkte hos for eksempel Travelport, skal for eksempel rejsebureauagenter ikke hoppe mellem GDS’en og flyselskabet for at undgå dyrere flybilletter.

Foreløbig har Europas tre store luftfartskoncerner indført afgift for flybilletter der bookes via GDS’er. Lufthansa Gruppen var i 2015 først, fulgt af IAG – International Airlines Group – med blandt andet British Airways, Iberia og irske Aer Linges – i november sidste år og senest fra april i år Air France KLM, skriver Travel Weekly.

Brug af ny teknologi kræver OK fra flyselskaber
”Vores nye udspil på dette område vil gøre det muligt for vores kunder via enten en API eller med Travelport Smartpoint-teknologi at booke uden at blive belastet med GDS-afgiften. Vi kan muliggøre dette hvor som helst flyselskaberne tillader at det gøres tilgængeligt,” siger Gordon Wilson og tilføjer, at udspillet fra Travelport næppe vil være med til at fjerne dødvandet om GDS-afgifterne mellem de tre store luftfartsgrupper og de tre store GDS, udover Travelport også Amadeus og Sabre.

I øvrigt er alle tre GDS’er etableret af flyselskaber, der siden solgte alle og nogle af deres aktier i dem. Amadeus blev oprettet af Iberia, Lufthansa, SAS og Air France, Sabre af American Airlines og Travelport af blandt andet Delta Air Lines.

Relaterede artikler:

EU afviser klage over Lufthansa-afgifter

GDS’erne forsvinder ikke

Amadeus opnår højere status hos IATA

 

x

Læs Også

Ny rejseteknologi giver mange udfordringer

Travel managers er ”positivt skeptiske” overfor flyselskabernes New Distribution Capability-program, der vil berøre hele rejsebranchen, siger den danske formand for IATA’s NDC-gruppe af europæiske travel managers.

Distributionssystem styrker sit NDC-team

Sabre – et af de 3 globale GDS-systemer – tanker også markante samarbejdspartnere for at stå stærkere i forbindelse med IATA’s New Distribution Capability-program.

Norwegian øger samarbejde med Amadeus

For at tiltrække flere passagerer til sit voksende antal langruter har Norwegian fornyet sin aftale med distributionssystemet Amadeus.

Nyt analyseværktøj øger kontrol med rejseudgifter

Nyskabelsen CWT Travel Consolidator vil ifølge det globale erhvervsrejsebureau gøre livet nemmere for firmaernes travel managers.

Amadeus opnår højere status hos IATA

Det globale reservationssystem Amadeus, der er markedsførende i Norden, har som en af de første leverandører opnået Niveau 3 i IATA’s New Distribution Capability-standard, NDC.

Dansk softwarefirma får stor kontrakt i Burma

Den danske softwarevirksomhed ProCon Solution fortsætter global vækst og lander aftale med stort rejsebureau i Burma. ProCon får snart nyt hovedkontor i Danmark.