- STANDBY.dk - https://standby.dk -

Værdifuld Skagen-turisme har mistet overnatninger

Turismen i Skagen og omegn genererer en årlig omsætning på to milliarder kroner, men der var færre overnatninger i 2017 end året før.

Hver sommer strømmer turisterne til Skagen på toppen af Danmark, og det skaber vækst og arbejdspladser i området.

Skagen er i spidsen, når det kommer til vækst i Frederikshavn Kommune, der også har god turisme i Frederikshavn og Sæby. Destinationerne står for samlet 1,4 millioner kommercielle overnatninger hvert år, men 2017 var et svært år for de nordjyske turistdestinationer.

”Turismen bidrager markant til den kommunale vækst, men gæsterne kommer altså ikke af sig selv. Derfor har vi sat ambitiøse mål for turismen og yder hver dag en kæmpe indsats for at tiltrække endnu flere gæster. Derfor kom den historisk regnfulde sommer sidste år heller ikke til at betyde mere end en minimal tilbagegang i overnatningstallet fra 2016 til 2017, som mest af alt skyldes et fald på det meget vejrafhængige campingområde,” siger René Zeeberg, direktør i Turisthus Nord, der dog beretter om fremgang på hotel- og feriehusområdet.

Masser arbejdspladser
Selv om antallet af kommercielle overnatninger faldt i 2017, er der alligevel stor optimisme at spore hos den nordjyske feriedestination. Turistmålene i Frederikshavn Kommune skaber samlet 2.500 arbejdspladser, og omsætningen lyder på flotte to milliarder kroner.

80 procent af butikkerne i Skagen har direkte relation til turismen, så en positiv udvikling inden for turismen er vigtig for erhvervslivet i Nordjylland.

En tilfredshedsundersøgelse med 9.400 deltagere fra Epinion fra 2017 viser, at danske og internationale feriegæster har udpeget Skagen til den bedste kystdestination i Danmark ud af i alt 40 kystdestinationer. Vurdering er foretaget ud fra blandt andet restauranter, gæsteservice og natur.

Populær gæsteservice
Turisterne i Nordjylland er særligt glade for gæsteservicen. Turisthus Nord har lagt en ambitiøs turismestrategi, hvor der eksempelvis er satset markant på international promovering.

”Vores gæsteservice scorer tårnhøje karakterer, og hvis vi skal beholde positionen som favoritdestination for tusindvis af internationale gæster og som stor bidragsyder til den kommunale økonomi, er det vigtigt, at vi giver gæsterne, hvad de vil have, og ikke hvad vi tror, de vil have,” siger René Zeeberg.

Han påpeger, at turistdestinationen følger med digitaliseringen, men digitalisering er ikke et mål, men et middel, lyder det. Man har derfor beholdt de blå flag, fysiske turistguider og turistkontorerne.

”Det skaber en enorm værdi og tryghed for vores gæster,” siger René Zeeberg.

De tre turistforeninger i Skagen, Frederikshavn og Sæby er tidligere blevet fusioneret til det omtalte Turisthus Nord.

 

Relaterede artikler:

Krydstogtrekord i Skagen

Konference om vækst i kystturisme

Partnerskab fra Tønder til Skagen

Nye medlemmer i stort dansk turistsamarbejde

Frederikshavn fejrer 200 års jubilæum