Brancheorganisationen Danske Destinationer har fået 2 nye medlemmer så der nu er 14. Områderne hos foreningens medlemmer har en årlig turismeomsætning på 37 milliarder kroner.
VisitSilkeborg, den officielle turismeorganisation i Silkeborg Kommune, og Turisthus Nord, sammenslutningen af turistkontorerne i Skagen, Frederikshavn og Sæby, blev torsdag medlem af Danske Destinationer ved organisationens generalforsamling i Silkeborg. De 14 medlemmer i Danske Destinationer er destinationsselskaber udenfor København.
Ifølge Danske Destinationers hjemmeside er der hos dens medlemmer årligt knap 27 millioner kommercielle overnatninger – svarende til 52 procent af det samlede overnatningstal i Danmark. Hos medlemmerne af Danske Destinationer er der en årlig turismeomsætning på omkring 37 milliarder kroner, hvilket ifølge organisationen svarer til 38 procent af den samlede turismeskabte omsætning i Danmark.
Danske Destinationer, der blev stiftet i 2009 med dengang ni medlemmer, ønsker at stærke destinationer skal være omdrejningspunktet for udvikling, vækst og øget omsætning i dansk turisme.
Vidensdeling over hele Danmark
”Dansk turisme skal drives af destinationer, som løfter hvor vækstpotentialet er til stede, og hvor samarbejde og organisering fremmer drift og udvikling. I vores strategiske fællesskab skal destinationerne til gavn for sig selv, hinanden og landet som helhed, dele data, viden og erfaringer på kryds og tværs af regionerne,” siger formand for Danske Destinationer, Peer H. Kristensen. Han er til daglig Direktør i VisitAarhus, og blev sidste år formand for Danske Destinationer.
Fra de to nye medlemmer af Danske Destinationer lyder det fra René Zeeberg, turistdirektør i Turisthus Nord: ”Vi er trådt ind i Danske Destinationer med ønsket om styrket markedsføring og turismefaglig sparring, men også for at drage fordel af de gode projekter, som organisationen sætter i søen.”
Og turistchef i VisitSilkeborg, Liselotte Nis-Hanssen, siger i forbindelsen med foreningens indtræden i Danske Destinationer: ”De senere år har vi arbejdet på at professionalisere VisitSilkeborg og har allerede nået flere store mål. Men vi har sat ambitionerne højt og har som aldrig før brug for faglig udvikling og sparring.”
Danske Destinationers medlemmer er udover de to nye, VisitSilkeborg og Turisthus Nord, også Business Lolland-Falster, Destination Bornholm, Destination Djursland, Destination Sydvestjylland, Destination Sønderjylland, Ringkøbing Fjord Turisme, VisitNordsjælland, VisitOdsherred, VisitSydsjælland-Møn, VisitVestsjælland, VisitAalborg og VisitAarhus.
Relaterede artikler:
Kulturåret sætter turismerekord