- STANDBY.dk - https://standby.dk -

”Vi har ikke været gode nok til at arbejde sammen”

Destination NORD vil satse mere på at samarbejde om at udnytte det internationale turismepotentiale i verdenskendte navne som Ancher, Krøyer og Utzon.

Ancher, Krøyer, Aalto og Utzon. Navnene på verdensberømte kunstnere og arkitekter er tæt knyttet til Nordjylland. Alligevel har den nordjyske turismesektor hidtil ikke været god nok til at arbejde sammen om at bruge de unikke stjernebrands til at skaffe flere gæster til regionen.

Det mener man i Destination NORD – det nordjyske destinationsselskab, som netop har fået støtte 4,6 millioner kroner i støtte til et nyt turismeprojekt, der skal gennemføres frem til 2023.

Destination NORD har som et af de 19 destinationsselskaber i Danmark adgang til at søge midler i en national turismepulje. I denne omgang har destinationen især fokus på at udnytte den helt særlige styrkeposition som Nordjylland har på grønne teknologier og bæredygtige løsninger samt på verdenskendte brands som Ancher, Krøyer, Aalto og Utzon.

”Vi må nok erkende, at vi simpelthen ikke har været gode nok til at arbejde sammen om at udnytte de helt unikke internationalt anerkendte brands til at trække gæster til. Nogle gange har vi måske haft travlt med at opfinde den dybe tallerken i stedet for at bruge det, som folk over hele verden kender til,” siger Tonny S. Thorup, administrerende direktør i Destination NORD.

Samarbejde mellem fem-seks parter
Destinationen etablerer derfor et samarbejde fra Ancher og Krøyers Skagen i nord til Utzons Aalborg i syd for at skabe opmærksomhed og fokus på de unikke personer, som er knyttet til destinationen.

Det er Skagens Kunstmuseer, KUNSTEN, Utzon Center, Spritten og Aalborg Lufthavn der er de primære partnere i den internationale satsning, ligesom flyselskabet KLM er interesseret i at indgå i samarbejdet.

De løsninger verden har brug for
Den anden del af turismeprojektet har fokus på grøn teknologi og bæredygtige løsninger.

”Vi har i vores landsdel alle de bæredygtige løsninger, som verden har brug for at blive mere klimavenlig. Vi har intelligente energisystemer, demonstrationsanlæg af nye teknologier og forskning i verdensklasse på Aalborg Universitet. Vi skal udnytte den helt, helt særlige styrkeposition til at tiltrække erhvervsturisme,” siger Tonny S. Thorup.

I dette projekt indgår en række partnere som Green Hub Denmark, Frederikshavn Havn, Aalborg Havn, Aalborg Kongres- og Kulturcenter, Aalborg Universitet og University College Nordjylland. De skal sammen udvikle nye oplevelser og ”reasons to go”, når det handler om at tænke i fremtidens bæredygtige løsninger.

 

Relaterede artikler:

Nordjylland: Millioner skal give udenlandsturister

Nordjylland henter stadig flere turister

Nyt initiativ skal give Nordjylland flere USA-turister