Et privat initiativ med Aalborg Lufthavn, nordjyske kommuner og flyselskabet KLM skal tiltrække flere amerikanske turister. 19 rejsebureauagenter fra USA besøger snart Nordjylland.
”Af alle de mange amerikanere, der hvert år kommer til København, besøger kun to-tre procent Nordjylland, så der er et kæmpe potentiale.”
Det siger Karin Gert Nielsen, ejer af repræsentationsbureauet Atlantic Link, der har speciale i international markedsføring inden for turisme – primært for udenlandske turismeaktører i Norden. I dette tilfælde med Nordjylland er Atlantic Link gået i samarbejde med blandt andet de nordjyske kommuner Jammerbugt og Aalborg, Aalborg Lufthavn, flyselskabet KLM og aktører fra det nordjyske erhvervsliv indenfor turismeområdet.
Baggrunden for initiativet er yderligere at udvikle turismen i Nordjylland – det nye, internationale turismeprojekt ”Top of EU” skal sætte Nordjylland på verdenskortet siger en af initiativets bagmænd, Karin Gert Nielsen, der sammen med en gruppe fra erhvervslivet i Nordjylland har påtaget sig opgaven om at styrke international turisme til regionen.
Men hvordan skal man få de amerikanske turister til Nordjylland. Om det siger Karin Gert Nielsen:
”Derfor samarbejder vi netop med KLM, de har jo fire afgange på hverdage mellem Amsterdam og Aalborg. Vi er jo på ”jagt” efter helårsturisterne, ikke turister der vil ligge på stranden i Blokhus. Vi går efter de nordamerikanske turister der i forvejen flyver til Amsterdam med for eksempel KLM – her vil man foreslå målgruppen blandt amerikanerne, at de for eksempel skal tage en tredages rejse til Nordjylland, der næsten har det samme at byde på som for eksempel København, Oslo eller Stockholm.”
Rejsebureauagenter fra USA
Som led i Top of EU-projektet besøger 19 rejsebureauagenter fra USA den 3-8. oktober Nordjylland, hvor der er sammensat tre særlige programmer for at vise hele paletten af, hvad Nordjylland har at byde på. Det bliver indenfor det kulinariske, historie, kunst og kultur samt udeliv og natur.
”Faktisk skal man finde idegrundlaget til dette nye initiativ hos New York Times. Det var nemlig deres omtale af Aalborg i dette forår som verdens ottende bedste turistdestination, der satte gang i projektet,” siger Karin Gert Nielsen og tilføjer:
”Det overordnede mål er, at vi skal have positioneret Nordjylland som en vigtig del af rejseoplevelsen i Europa. Der er et enormt potentiale i området, men det er fortsat uudnyttet. I første omgang vil vi primært henvende os til den helårsrejsende amerikanske kulturturist, som er velfunderet og over 55 år. Her gemmer der sig et stort potentiale.”
”Vi skal vise amerikanerne alt det, Danmark står for internationalt; de bedste restauranter, de lykkeligste mennesker, historie og vikinger, kunst og kultur, hygge og meget mere,” siger Karin Gert Nielsen og tilføjer:
”Alt dette har Nordjylland indenfor en radius af 100 kilomter. For eksempel Utzon Center, Restaurant Tabu, Østers Safari, fiskeauktioner, klostre, vikingehøje, masser af gallerier og meget mere. Alt det skal de amerikanske rejsebureauagenter opleve.”
Relaterede artikler:
Aalborg hitter hos New York Times