Nordjysk turisme fortsætter med at vokse, viser nye overnatningstal fra Danmarks Statistik. Her er det Hanstholm. Pressefoto via VisitDenmark, Mette Johansen.

Nordjylland henter stadig flere turister

Nye overnatningstal fra Danmarks Statistik viser, at Nordjylland igen i oktober placerede sig over landsgennemsnittet – endda med positiv vækst i ydersæsonen.

De nye overnatningstal fra Danmarks Statistik viser, ifølge pressemeddelelse fra VisitNordjylland, en nordjysk fremgang på 13,6 procent i oktober, mens landsgennemsnittet var en stigning på 6,2 procent sammenlignet med samme måned sidste år.

Nordjylland udmærker sig desuden positivt på alle hovedmarkeder med Holland og Tyskland som højdespringerne med en stigning i antallet af overnatninger på henholdsvis 42,2 og 24,6 procent i forhold til oktober sidste år.

”Ser man isoleret på turisternes døgnforbrug, har årets samlede stigning indtil videre resulteret i en øget turismeomsætning på knap 888 millioner kroner i Nordjylland,” siger direktør for VisitNordjylland, Ann Marie Søborg Karkov, og fortsætter:

”Efter en imponerende sommer glæder vi os over, at den positive udvikling fortsætter fra samtlige markeder og således har en positiv effekt på ydersæsonerne. Der ligger et massivt vækstpotentiale i ydersæsonerne, og hvor vi sidste år i samme måned – oktober – havde en vækst på 0,08 procent, er vi nu lykkedes med at tiltrække mange flere gæster udenfor højsæsonen.”

Pressemeddelelsen fra VisitNordjylland indeholder kun procenter – ikke konkrete tal.

Opfordrer flere til at støtte Fælles Vækst-initiativet
Væksten skal ifølge den nordjyske turismedirektør ses som resultat af, at regionens turismeerhverv har gjort det godt, samt at samarbejdet i nordjysk turisme er styrket – blandt andet gennem samarbejdet med VisitDenmark og de nordjyske destinationsselskaber samt Fælles Vækst initiativet.

Det var direktørerne for de store nordjyske attraktioner, Fårup Sommerland, Nordsøen Oceanarium, Skallerup Seaside Resort og Aalborg Zoo der tog initiativ til Fælles Vækst med opbakning fra alle Nordjyllands kommuner samt det nordjyske erhvervsliv, hvor mange virksomheder har bidraget økonomisk.

”Med Fælles Vækst har vi en fælles ramme for turismesamarbejdet, som løfter vores ambition om at styrke tilstrømningen af gæster og dermed øge turismeomsætningen. Der er ingen tvivl om, at det øgede markedsføringsbudget har en stor del af æren for de fine resultater i Nordjylland – og jeg kan kun opfordre flere aktører til at komme med ombord i Fælles Vækst initiativet,” siger Ann Marie Søborg Karkov.

Relaterede artikler:

Turister i Danmark sætter igen overnatningsrekord

Samarbejde skal øge vestkystturisme

Stærke outdoor-destinationer skal prioriteres