I håb om grænsegenåbninger vil nordjyske kommuner og partnere bruge 43 millioner kroner på at tiltrække turister fra regionens fire primære udenlandske markeder: Tyskland, Norge, Holland og Sverige.
Pengene kommer gennem initiativet Fælles Vækst, det største markedsføringsbudget nogensinde til profilering af Nordjylland overfor udenlandske turister.
For når grænserne genåbner, skal en massiv indsats tiltrække udenlandske turister til Nordjylland. Derfor har de 11 nordjyske kommuner gennem Fælles Vækst, et fælles marketingssamarbejde inden for turisme på tværs Nordjylland, afsat knap 43 millioner kroner til profilering af landsdelen som feriemål for udenlandske turister. Det skriver Destination Nordvestkysten i en pressemeddelelse.
Partnerskabet består foruden de 11 kommuner af: BRN (Business Region North Denmark), Color Line, Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse, Feriepartner, Fjord Line, Fårup Sommerland, Nordjyske Bank, Nordsøen Oceanarium, Skallerup Seaside Resort, Sol & Strand, Sparekassen Vendsyssel, Stena Line, VisitDenmark og Aalborg Zoo.
Milliardomsætning og 21.000 arbejdspladser
”Når grænserne genåbnes, får vi en unik mulighed i Nordjylland for at sætte vores aftryk internationalt med historisk mange midler til branding. Vi forventer at skabe resultater, der kan mærkes, når planerne får lov at rulle. Inden COVID-19, lå turismevæksten i Nordjylland markant over landsgennemsnittet. Den bølge skal vi tilbage på, og den gode fortælling om Nordjylland skal genetableres på vores nærmarkeder,” siger Pernille Høll, marketingchef for Projektet Fælles Vækst.
Nordjylland er ifølge pressemeddelelsen den landsdel, hvor turisme betyder relativt mest med et samlet forbrug på 17 milliarder årlige kroner, hvilket giver cirka 21.000 jobs. Det betyder, at Nordjylland også er mere påvirket af den aktuelle nedlukning og manglen på turister sammenlignet med resten af landet.
Det glæder bestyrelsesformand i Business Region North Denmark (BRN) og borgmester i Jammerbugt Kommune, Mogens Christen Gade, at der nu tages sigte til den hidtil største imagekampagne i regionen.
”I 2020 blev turismebranchen som alle andre ramt af coronaen. Vi besluttede i BRN og i kommunerne at holde hånden under Fælles Vækst, så vi i fællesskab kunne sikre en markant markedsføring trods alt. Derfor er det glædeligt, at Nordjylland samlet set i 2020 havde en markant markedsandel af gæster fra Danmark og nærmarkederne,” siger Mogens Christen Gade.
Nordjylland klarede coronakrisen bedst
Projektet Fælles Vækst blev igangsat i 2018, fordi turismen i Nordjylland haltede efter resten af landet. Derfor tog Business Region North Denmark samt de største nordjyske turismevirksomheder initiativ til at styrke nordjysk turisme via en markant forøgelse af markedsføringsindsatsen særligt overfor udlandet, og allerede i 2019 steg væksten i overnatningstallene til 5,6 procent, mens landsgennemsnittet lå på 4,1 procent, oplyser Destination Nordvestkysten.
På trods af coronapandemien klarede Nordjylland sig også bedre i 2020 sammenlignet med resten af landet. Her faldt overnatningstallene ”kun” med syv procent, mens Danmark generelt set måtte konstatere en tilbagegang på 21 procent. Det gjorde Nordjylland til et af de mest velbesøgte områder i Danmark sammenlignet med landets øvrige regioner, og udviklingen lader til at fortsætte i 2021.
Relaterede artikler:
Forlystelsespark forventer normalt besøgstal i år