Kroer i kartelaftale

Konkurrencerådet forlangt i går, at Danske Kroer & Hoteller opgiver salgs- og markedsføringssamarbejdet med en fælles mindstepris samt den berømte krocheck, hvor gæsterne tilbydes et dobbeltværelse for to i to nætter for 999 kr.
”Hvorfor skal en frivillig kæde ikke have lov til at markedsføre sig sammen og på samme måde som de store udenlandske kæder gør”, siger formanden Hilding Hvid.
Krocheckens bestemmelser om en fælles markedsføringspris er nødvendig for, at man kan foretage salg og markedsføring i udlandet. Desuden er krochecken kun et ud af en hel række af produkter, og når vore medlemmer sælger enkeltværelse til erhvervslunder, konferencer, kurser, fester, weekendophold, bestemmer kroerne selv prisen.”
Danske Kroer & Hoteller omfatter 89 selvstændige kroer og hoteller.
(Jyllands-Posten 22.12.05)

Skrevet af