Fortsætter testflyvning med biobrændstof

Seneste testflyvning hos Continental skete med en Boeing 737-800 fra Continental uden passagerer. Under den 90 minutters lange flyvning blev der også udført unormale manøvrer, ændring af hastigheden, motorstop og genstart samt tilsvarende øvelser.



Brændstoffet i den ene motor var 50 % traditionel flybenzin og 50 % biobrændstof udvundet af bæredygtige biobrændselsprodukter, fx udtræk fra jatropha-planter og alger. Disse er hverken fødevareafgrøder eller tærer ikke på vandressourcer. Brændstoffet i den anden var traditionelt flybrændstof.



Testflyvningen viste, at bioblandingen var lige så god eller bedre end det traditionelle brændstof. Under nogle af flyvningens faser var brændstofeffektiviteten for bioblandingen over 1 % højere end for traditionel benzin. Biobrændstof krævede ingen ændringer af fly og motorer, oplyser selskabet.



Continental flyver bl.a. mellem New York og København.

Skrevet af