Trendsættere vælger Danmark som ferieland.

Den danske turistbranche får en chance foræret, når de såkaldte firstmovers i år bevæger sig ud i ferielandet. Sådan lyder det fra analysefirmaet Firstmove, der udvikler ideer og strategier baseret på den nyeste viden om forbrugeradfærd. Bl.a. Kirsten Poulsen har kigget på de såkaldte firstmovers præferencer for ferie i år. ”Hvis turisterhvervet formår at give dem en god oplevelse, så er ballet åbnet for at gøre Danmark til et rigtig vigtigt turistmål,” forklarer hun.

Firstmoverne betegnes som dem, der rykker lidt hurtigere ud end gennemsnittet, også kaldet trendsætterne, og de vil holde ferie i Danmark. ”Der er opstået en træthed i at rejse ud. Vi er mætte oven på rejseri og iscenesættelse. Dermed får det danske turisterhverv og ikke mindst forlystelsesparkerne en chance foræret, fordi flere gerne vil holde ferie i Danmark. Tendensen er, at man rejser ud sammen, men samtidig vil man også gerne have plads og mulighed for at pleje egne interesser. Så kan man mødes om aftenen og dele oplevelser. Det handler meget om at sætte individet i centrum,” fortæller Kirsten Poulsen.

Nøgleordet er dog kvalitet over hele linjen fra mad til service, og så er trendsætterne parate til at gå offline og undvære mobiltelefoner og internet under ferien.
”Men kvalitet er meget vigtigt. Det handler ikke bare om en ny plastikgynge i forlystelsesparken. Kvalitetsniveauet skal være højt, og der skal være fokus på forbrugernes ønsker,” understreger Kirsten Poulsen.

(Børsen, d. 26. juni, 2007)

Skrevet af