Spanair-ulykke kunne have været forhindret

Sensorer på Spanairflyet, der 20. august forulykkede i Madrid, meddelte ikke piloten, at vingernes flaps ikke var foldet ud, mens flyet var på vej i fuld fart ud ad startbanen. Dette gjorde flyet ude af stand til at lette.



Det er hovedkonklusionen i havarikommissionens foreløbige rapport ifølge det spanske dagblad El País, der har haft adgang til rapporten.



Efter en næsten identisk tragedie i Detroits lufthavn i 1987 anbefalede MD-82-flyets fabrikant, at piloten tjekker det såkaldte TOWS-system, der advarer om uregelmæssigheder under takeoff, før hver eneste flyvning.



Hos Spanair nøjes man imidlertid – fuldt lovligt – med at tjekke systemet hver morgen samt hver gang, flyet skifter besætning. Piloten, der havde overtaget kommandoen tidligere på dagen i Barcelona, undlod derfor at teste det igen i Madrid.



»En afprøvning af systemet inden flyvningen ville have afsløret mulige fejl,« står der i havarikommissionens rapport.

Skrevet af