Mærsk ind i mere luftfart

Køber A.P. Møller-Mærsk P&O Nedlloyd, får virksomheden et halvt flyselskab med i købet i form af en halvpart i det hollandske Martinair. A.P. Møller har ellers tidligere meldt ud, at virksomheden helst vil ud af flyforretningen og dermed af med Maersk Air, da det ikke indgår i kerneforretningen.
Martinair giver modsat Maersk Air overskud, men de hollandske ejere har ikke haft succes med at komme af med deres 50 pct. af aktierne. Den øvrige halvpart ejes af luftfartsselskabet KLM, som dog ikke lader til at være interesseret i at overtage hele Martinair.
A.P. Møller-koncernens finansdirektør, Eivind Kolding, vil ikke lægge sig fast på, hvad der skal ske med Martinair i tilfælde af købet af P&O Nedlloyd: ”Som udgangspunkt kan jeg konstatere, at det ikke er sikkert, at der er en fornuftig kombinationsmulighed mellem de to forretninger. Martinair flyver især langfart fra Holland, mens Maersk Air fra København koncentrerer forretningen i Europa,”siger Eivind Kolding.
Jeff Saul, som er analytiker i Enskilda Securities, finder det det interessant, at A.P. Møller-Mærsk får en halvpart i Martinair med i købet, og mener det øger salgspotentialet: ”Det burde alt andet lige kunne gøre Maersk Air og Martinair til enten en bedre salgsvare end hidtil eller en lidt bedre flyforretning. F.eks. kunne man forestille sig samarbejde om fly- og brændstofindkøb samt vedligeholdelse og booking,” siger Jeff Saul.
(Jyllands-Posten, 12/5)

Skrevet af