Debat: Frankrig har altså 120.000 restauranter

Af Gwénaëlle Maret-Delos, direktør for Atout France i Danmark



Frankrig har ganske rigtigt valgt, ved lov, at sænke den franske restaurationsmoms fra 19,6 % til 5,5 %. Loven trådte i kraft 1. juli og bliver gradvis gennemført de næste måneder. Nedsættelsen gælder ikke alkoholiserede drikkevarer.



Den franske restaurationsbranche har indgået en aftale om, at denne ændring skal medføre en nedsættelse på 11,8 % på en række produkter i den traditionelle restauration samt ikke mindst til oprettelse af 40.000 arbejdspladser over to år.

Denne aftale er lavet som en ”fremtidsoverenskomst” mellem regeringen og branchen, der samtidig foreslår en lønstigning til de ansatte.



Frankrig har ca. 120.000 restauranter, og det er ikke realistisk at alle på kun én måned kan sænke priserne, hæve lønningerne, forbedre lokalerne og nyansætte.



I slutningen af juli bekendtgjorde Generaldirektoratet for konkurrence, forbrug og bekæmpelse af svig, at 50 % af de franske restauratører allerede har gennemført prisfald.



Og at Frankrig ønsker at forbedre velkomsten af turister er ganske vist.



Frankrig har i de sidste år ført nationale kampagner for at forbedre velkomsten af turister, indenfor turistbranchen, blandt andet også med vægt på, at det er nødvendigt at tale engelsk.



Et andet tiltag for at fremme Frankrig som turistland er dannelsen af Atout France i slutningen af maj ved at sammenlægge Maison de la France, der har været PR-virksomhed for fransk turisme, især i udlandet, men også indenfor Frankrigs grænser i mere end 20 år, og ODIT France der i flere år har arbejdet med udvikling og markedsundersøgelser omkring fransk turisme.



Atout France København kan kun glæde sig over, at danskerne er glade for Frankrig som turistland – og at Frankrig sammen med Spanien har været blandt danskernes foretrukne turistmål de sidste mange år.

Skrevet af