Milliardplan for havnetunnel og metro

Hovedstadens indbyggertal vil i 2030 være vokset med 11 procent, mens antallet af arbejdspladser vil være 18 procent større end i dag. Byudviklingen skal primært ske i Nordhavnen men også langs øresundskysten mod syd.
Derfor indeholder trafikpakken linjeføringsforslag til en østgående ringvej, som består af en forbindelsesvej mellem Lyngby-motorvejen og Nordhavn samt en havnetunnel mellem Nordhavn og Amager-motorvejen. Der er også forslag om en havnemetro, vandbusser og cykelbroer.

Får København en østgående ringvej, vil det være lidt af en trafikal revolution. For dermed kan den nuværende Ring 2 gennem Store Kongensgade, Bredgade og Kongens Nytorv nedlægges, så Københavns centrum forskånes for forurenende partikler og støj.

Trafikforslagene spænder vidt i forhold til pris. Den dyreste pakke til cirka 40 milliarder kroner er både forbindelsesvej, havnetunnel og metro boret tunnel, mens den billigste pakke koster cirka 2,6 milliarder.

(Politiken, d. 7. november, 2007)

Skrevet af