Danmark skal tiltrække rige indiske turister

Om fem år skal der være tre gange så mange indiske turister i køerne til danske museer, restauranter og forlystelsesparker, som der er i dag.
“Vi regner med, at vi om fem år kan få 50.000 indiske turister til Danmark om året mod 15.000 i dag. I kroner og øre vil det betyde en øget omsætning i turistbranchen på 120 mio. kroner,” siger Søren Leerskov, markedschef for Visit Denmark i Asien.

Det er den hastigt voksende indiske økonomi, der giver den danske turistorganisation blod på tanden. Det enorme asiatiske land har en købestærk øvre middelklasse på 30 mio. mennesker, der har råd til ferier i udlandet, og flere europæiske lande melder om vækst i turister fra Indien på 20-40 pct. om året. Den vækst skal Danmark have del i, mener Visit Denmark, der nu sætter en række markedsføringsaktiviteter i Indien på skinner.
“Vi skal markedsføre Danmark på, at vi er et rent, velorganiseret land, en oase og et land med masser af plads og velorganiseret natur. For det er ting, de ikke er vant til i Indien,” siger Søren Leerskov.

Indien bliver det sjette marked i Asien, som Visit Denmark bearbejder målrettet. Blandt de øvrige er Japan og Kina, som i dag har henholdsvis 80.000 og 40.000 gæster årligt samt mindre markeder som Taiwan og Thailand, der hver sender ca. 10.000 borgere på ferie Danmark om året.

(Berlingske Tidende, d. 15. januar, 2008)

Skrevet af