Samme dag, hvor Maersk Airs første nymalede Boeing 737-700 landede i Københavns Lufthavn, meddelte en af selskabets mange partnerne, Air France, torsdag sin utilfredshed med Maersk Airs nye koncept. Det harmonerer slet ikke med Air Frances om, at der skal være bl.a. business class samt gratis servering på såvel denne som turistklasse.
”Som følge heraf bliver samarbejdet mellem Maersk Air og Air France vanskeliggjort på den eksisterende strækning Billund/Paris, men mulighederne undersøges for at fortsætte samarbejdet, trods produktforskellen, der er svær for kunderne at forstå. Initiativet til disse ændringer kommer alene fra Maersk Air, uden at involvere eller informere Air France,” siger Bénédicte Pellerin, direktør for Air France Danmark, i en pressemeddelelse. Air France bliver med overtagelsen af KLM Europas største flyselskab.
”Maersk Air og Air France har de sidste år haft et frugtbart samarbejde på Billund/Paris. Dette samarbejde blev muliggjort takket være ligheden mellem de to selskabers produkter og Air Frances verdensomspændende rutenet via Billund til Paris. For nylig har Maersk Air besluttet at ændre deres produkt, præsentere et nyt priskoncept samt lancere afgange til nye destinationer (i bl.a. Frankrig, red.) ud af København,” hedder det bl.a. fra Bénédicte Pellerin, som fortsætter:
”Maersk Air’s nye inflight koncept er utraditionelt baseret på fire forskellige faste kabineklasser. Det nye koncept er så teknisk anderledes, at det på nuværende stadie kun er muligt at sælge tre kabineklasser via GDS (reservationssystemerne). Taget i betragtning at Air France flyver København-Paris fem gange daglig og har et stort antal videreforbindelser til bl.a. alle større byer i Frankrig, ser Air France ingen umiddelbare fordele ved et eventuelt samarbejde på de nye ruter som Maersk Air snart åbner.”
Maersk vil fra foråret flyve fra København til Paris, Lyon, Toulouse, Marseille og Nice. Maersk Air, der satsede på et samarbejde med Air France på ruterne, går med offensiven i Frankrig efter mange af de passagerer, som nu flyver med Air France.
Finn Øelund, adm. direktør i Maersk Air, siger: ”Vi ønsker et samarbejde med de nationale selskaber i de lande, vi flyver til. Det vil gøre det lettere for kunderne – vi håber fortsat, at det vil lykkes os at få et samarbejde med Air France.”
FRANSKE FLYSELSKABER TABER TIL TOGET
På bare et år er tre regionale franske flyselskaber lukket, senest blev Air Littoral i denne uge erklæret konkurs – men også Aeris og Air Lib er faldet i konkurrencen med hurtigtog og discountselskaber samt den nationale gigant Air France – et af de flyselskaber, som har klaret sig bedst efter 11. september 2001.
Med til historien om Air Littoral, Aeris og Air Lib hører, at de var dårligt drevet, og i høj grad baseret på politisk støtte.
Det er først og fremmest indvielsen af hurtigtogforbindelsen Paris-Marseille i sommeren 2001 med en transporttid på tre timer fra centrum til centrum, der har gjort ondt på de regionale flyselskaber. Hurtigtog på Paris-Bruxelles og Paris-London har også vist sig konkurrencedygtige over for flyene med transporttider på hhv. halvanden time til Bruxelles og to en halv time til London.