Ekspert tror ikke Sterling rejser sig igen

”Jeg er forfærdelig ked af Sterlings konkurs, og mine tanker går navnlig til de Maersk Air-medarbejdere som holdt ud og fra 2005 indgik i Sterling, da Sterling overtog Maersk Air. De blev i Sterling og gjorde en stor indsats for at det skulle lykkedes.”



Det siger en af dansk luftfarts største profiler, Bjarne Hansen, til Take Off. Han var gennem 27 år synonym med Maersk Air, som han fra 1970 var med til at give vokseværk, fra 1981 var han dets adm. direktør og senere bestyrelsesformand frem til 2001. I den periode havde Maersk Air over 100 mio. kr. hvert år i overskud, påpeger Bjarne Hansen, som i dag bl.a. er bestyrelsesformand for Billund Lufthavn.



Om Sterlings konkurs siger han:

”Det er deprimerende, hvad der skete med Sterling. Men det virker på mig som om ledelsen ikke have forudsætning eller evne til at styre Sterling. Det virkede amatøragtigt. Sterlings ledelse havde ikke noget klart greb om selskabets kurs og ingen klar linje med sit lederskab. Samtidig savnede ledelsen økonomiske ressourcer til at gennemføre sine planer.”



På spørgsmålet om Bjarne Hansen tror, at Sterling atter kommer på vingerne, siger han:



”Nej. Det er nu anden gang, at Sterling er gået konkurs (første gang var det daværende Sterling Airways i 1994, red). Med to konkurser er Sterling-navnet for belastet. Og det hjælper ikke at have verdens bedste medarbejdere, hvis man ikke har passagererne.

Og øjeblikkelig efter Sterlings konkurs, rykkede Norwegian og sagde, at man ville flyve en række af de gode tidligere Sterling-ruter.”



Bjarne Hansen køber dog ikke Norwegians forklaring på pressemødet i København samme dag som Sterling gik konkurs om, at man havde sat sit trafikprogram sammen efter nyheden om Sterlings konkurs.



”Norwegian viste rettidig omhu, man havde forberedt sig i månedsvis. Det var dygtig gjort. De rykkede med det samme og blev førstevælger på en række Sterling-ruter. Men det havde de ikke fundet på samme dag,” siger Bjarne Hansen og tilføjer:



”Kuratorerne i boet efter Sterling prøvede jo at få Sterling i gang igen i en reduceret størrelse. Havde man handlet hurtigere, kunne det nok være lykkedes. Man havde haft mulighed for at genforhandle leasingkontrakter om flyene og medarbejderne var villige til at gå ned i løn.”



”Skulle Sterling have været i gang igen, skulle det have været med samme koncept som Jettime, f.eks. kun charter. Man skal ikke blande ruteflyvning på charterdestinationer sammen med ren charterflyvning. Dermed bider man sig selv i hånden,” siger Bjarne Hansen.



HB

Skrevet af