Lufthavn forsvarer sig mod ministerkritik

Finansminister Thor Pedersen lagde i sidste uge ikke fingrene imellem i sin beskrivelse af håndteringen af passagererne i Københavns Lufthavn.



”Der er ikke noget nyt i, at mange vil flyve i deres sommerferie, og det burde lufthavnen for længe siden have sikret sig kapacitet til, både når det gælder check in, sikkerhed og den måde, man servicerer passagererne på,” sagde Thor Pedersen til Ritzau.



Den danske stat er mindretalsaktionær i den australsk-ejede lufthavn. Finansminister bad lufthavnens bestyrelsesformand, om svar på, hvad lufthavnen vil gøre. Det er dette svar, som nu er kommet – og som ligger på lufthavnens hjemmeside.



I den lange redegørelse medgiver lufthavnen, at der er tale om ”en helt ekstraordinær situation, som CPH tager meget alvorligt, finder dybt uacceptabel og beklagelig overfor vores passagerer.”



”CPH deler ministerens opfattelse af, at CPH har hovedansvaret for at sikre det samspil mellem aktørerne, der er nødvendigt for at, at CPH fungerer effektivt.”



CPH råder nu passagererne til at møde to timer inden afrejse – ”bl.a. fordi ventetiden varierer voldsomt mellem flyselskaberne… Der vil ofte, men ikke altid, være en sammenhæng mellem ventetid og den pris, der betales for billetten. Passagerer på billige billetter må erfaringsmæssigt hos nogle flyselskaber være forberedt på at stå i kø foran check-in i op til halvanden time,” hedder det bl.a. i redegørelsen.



HB

Skrevet af