Vi er trætte af forbrugerombudsmanden

Sterlings marketingdirektør, Stefan Vilner, advarer nu forbrugerombudsmanden og hans folk om ikke at ende som forbrugernes fjende i stedet for det modsatte.



“Vi er trætte af balkonudmeldinger om, at lavprisselskaberne lover for meget. Jeg kan af gode grunde ikke svare for andre, men vi var fra Sterling forleden til et møde om lavprisselskabernes priser hos Forbrugerombudsmanden. Dybest set er vi glade for, at reglerne præciseres. Det er meget vigtigt for forbrugernes tillid. Vi skal som skandinavisk operatør matche alle tre lande, og det gør vi. Norge har de skrappeste krav, og dem lever vi også op til.”



Forbrugerombudsmand Hagen Jørgensen siger: “Hvis et flyselskab annoncerer med pris på 315 kr. til London, så skal der også være rejser. Det er vildledende at annoncere med priser på rejser, som reelt ikke kan købes.”



Den udmelding er Stefan Vilner enig i. “Problemet er bare, at folkene i Forbrugernes Hus åbenbart ikke kan finde de ledige pladser, som alle andre kan finde, og hvis man vil stoppe vores udmærkede system, ender man med at blive forbrugernes fjende, og det var vel ikke meningen. Undersøgelsen er foretaget for pladser i november. Jeg ville ønske, vi havde udsolgt i den måned. Det har vi ikke. Jeg tvivler også på, at andre har. Vi har alene i Sterling 1.500 pladser ledige til den annoncerede pris.

Jeg synes, det er godt at have en regel om, at der skal være mindst 20 pladser til den pris, vi går ud med. I vore dage er der en hel del forskel på om det er annoncer i dagblade eller på nettet, men der er ikke noget vildledende i det. Vi er også meget opmærksomme på at fortælle køberne, hvilke perioder priserne gælder, for ikke at skabe bristede forhåbninger.

Jeg ved egentlig slet ikke om det er mig, der skal svare på kritikken, for vi føler os overhovedet ikke ramt,” slutter Stefan Vilner.

Af samme grund ser han ingen problemer i, hvis Hagen Jørgensen efter sommerferien stiller skrappere krav til lavprisselskaberne.



OGSÅ KRITIK FRA MAERSK AIR

Maersk Air er uforstående overfor Forbrugernes Hus og deres undersøgelse om billige priser på forskellige luftfartsselskabers hjemmesider.



Undersøgelsen, der er offentliggjort på hjemmesiden forbrug.dk, er kritisk overfor antallet af billige billetter, der annonceres med hos flyselskaberne.



“Vi står uforstående overfor, at der ikke er billetter til de annoncerede priser. I de to første måneder (april og maj) med det nye koncept har ca. 14 pct. af de solgte billetter til London været til kr. 315.” siger Maersk Airs kommercielle chef, Anne von Glasow og fortsætter:



“Typisk vil den nævnte pris være tilgængelig på vores middagsafgange fra København og

Billund på de fleste hverdage. I alt vores annoncering fremgår det, at vores priser er på udvalgte afgange/dage, og i udgangspunktet tilbyder vi 72 sæder på den pågældende afgang til den annoncerede pris.”

Skrevet af