Vi har ikke dumpet prisen

Det har været en glad uge hos alarmcentralen SOS International på Frederiksberg.



Den tre-årige kontrakt med den offentlige rejsesygesikring blev fejret – ”og vi har fået mange gratulationer fra samarbejdspartnere i bl.a. rejsebranchen. Vi var oppe mod tre andre gode udbydere (Europæiske Rejseforsikring, Falck og Gouda Rejseforsikring, red); vi har før budt på kontrakten og derfor selv prøvet at være i taberens rolle,” siger vicedirekør Jan Sander (billedet) til Take Off.







Det er det gule sygesikringskort som 1. januar får ny operatør ved skadesager. SOS afløser indehaveren af kontrakten de seneste 30 år, Europæiske Rejseforsikring. Fra årsskiftet skal SOS bl.a. klare refusion af regninger og alarmsager for danskere, som kommer til skade i sygesikringens dækningsområder.







Hvor mange nye medarbejdere, kontrakten om den offentlige rejsesygesikring, vil give hos SOS, ved Jan Sander endnu ikke. SOS har i dag 350 medarbejdere.



”Vi overtager jo først fra årsskiftet. Inden da skal vi holde sommerferie og bagefter mødes med Danske Regioner for at finpudse aftalen,” siger han.







Udgifterne til at dække danskere med det gule sygesikringskort i udlandet koster det offentlige 150-200 mio. kr. om året – plus administration; hvad dette tal er, vides ikke, branchekilder siger til Take Off, at det kan være alt fra 10 til 30 mio. kr. om året.







Men der bliver barberet cirka 40 % af de mange millioner når en række lande fra årsskiftet ryger ud af ordningen, f.eks. Egypten, Kroatien, Tyrkiet. Samtidig lukkes for hjemtransport på det offentliges regning – her må danske turister have en ordentlig rejseforsikring.







Da Take Off onsdag i denne uge bragte nyheden om at SOS havde vundet kontrakten, citerede vi bl.a. branchekilder for at spekulere i, at SOS fik opgaven efter at have dumpet prisen for administration af rejsesygesikringen. I afgørelsen fra takstnævnet under Danske Regioner stod bl.a.: ”SOS’ faste pris er kun halvt så høj som næstbilligste tilbud.”







Men det afviser Jan Sander:



”Det er forenklet at sige, at vi dumpede prisen – vi ved jo ikke, hvad andre krævede. Vi skal ikke ud i mudderkastning, men det er fair at spørge, hvad noget skal koste og at stille det teoretiske spørgsmål, om ordningen har været har været alt for dyr tidligere for skatteborgerne. Vi har regnet grundigt på vores pris, den mener vi er rigtig – men reelt vi kan først sige om prisen er den rigtige, når vi fra næste år ser udgifterne og kender konsekvenserne af de mange ændringer i ordningen.”







Udbuddet var baseret på 5 kategorier og SOS vandt ud fra en samlet vurdering af tilbuddene fra deltagerne i udbuddet. SOS var vurderet bedst i 2 kategorier og var vurderet over middel i de øvrige 3.







Jan Sander siger også, at mens SOS International i dag har et glimrende samarbejde med rejsebureauer og rejseledere ude i verden, skal SOS til at gøre sig mere kendt overfor rejsebranchen i Danmark samt fagpressen.







SOS, der årligt assisterer i over 70.000 sager, har hovedkvarter i København samt ca. 30 repræsentationer verden over.



SOS ejes af 24 nordiske forsikringsselskaber.





HB

Skrevet af