Lufthavne slås om flyselskaber

Det er især væksten blandt lavprisselskaber og stigende krav om afkast fra ejerne, der pisker lufthavnene til at skrue op for charmen over for flyselskaberne.

”Konkurrencen skærpes. Det er i stigende grad nødvendigt at gøre opmærksom på sine kvaliteter som lufthavn, for branchen er ikke længere som i monopolets tid,” siger Jørgen Krab Jørgensen, adm. direktør i Billund Lufthavn, der bruger stadig flere ressourcer på markedsføring over for flyselskaber.

Også Mats Sigurdson, marketingchef for alle svenske lufthavne, peger på en markant forandring i konkurrencen de seneste fire-fem år.
”Flyselskaberne er blevet meget mere forretningsorienterede i deres forhold til lufthavnene, og det afspejler sig i stigende konkurrence om prisen på f.eks. lufthavnsafgiften og på den skandinaviske kamp for at tiltrække interkontinentale ruter,” siger han.

I Københavns Lufthavne mærker man konkurrence tage til både lokalt og globalt.
”For nogle år siden var der en tendens til, at mange lufthavne tænkte: ”Kommer der nogen, der vil åbne en rute, så er det jo godt. Ellers går det nok alligevel”. Men nu er der øget kamp om flyselskaberne, og derfor er lufthavnene blevet meget mere professionelle i deres salgs- og marketingarbejde,” siger rutechef i Københavns Lufthavne, Ole Wieth Christensen, der på tre-fire år har fordoblet antallet af medarbejdere, der arbejder med markedsføring over for flyselskaber.

Den stigende konkurrence skyldes bl.a., at lavprisselskaberne betragter lufthavne på linje med andre leverandører, hvilket indebærer, at lufthavnene skal komme med konkrete tilbud i form af priser, flytider og passagergrundlag, som flyselskabet så kan vælge og vrage imellem.
Samtidig er der sket en omfattende privatisering af flere europæiske lufthavne, herunder Københavns Lufthavne, der i 2005 blev solgt til Maquarie Airports. Det har medført, at kravene til indtjening og forretningsudvikling er steget. Og vil stige yderligere, mener lufthavnene.
”Fremover skal lufthavne konkurrere på at have flest ruter, flest direkte forbindelser og det bedste flow igennem lufthavnen, dvs. mindst mulig kø og ventetid ved check-in og security. Det bliver afgørende,” siger Mats Sigurdson.

(Berlingske Tidende, d. 22. september, 2007)

Skrevet af