LUFTFART: ”Lufthansa-gruppen vil tilbyde vores partnere i rejsebranchen mere ensartede muligheder i gruppens flyselskaber,” siger ny landechef i Danmark.
Flyselskaberne i Lufthansa-gruppen, Austrian, Brussels Airlines, Lufthansa og Swiss, kommer i år op på næsten 10.000 flyvninger til Danmark, primært til København fra Bruxelles, Frankfurt, München, Wien og Zürich, men også til Danmarks næststørste lufthavn, Billund, med Brussels Airlines fra Bruxelles og Lufthansa fra Frankfurt. Brussels Airlines forventes i år at flyve 735 gange mellem Bruxelles og Billund.
Omvendt er der ingen planer om, at Lufthansa genoptager betjeningen af Aalborg fra Frankfurt, siger den nye landechef for Lufthansa-gruppen i Danmark, 33-årige tyske Bastian Frantz, til standby.dk
Bastian Frantz havde inden han 1. august blev ny landechef i Danmark for Lufthansa-gruppen i fire år været regionschef for Austrian i Norden. I Danmark afløste han Morten Balk, der i april blev ny landechef i Danmark for Emirates.
Til standby.dk sagde direktør for Lufthansa-gruppen i Norden, Gabriel Leupold, for nylig: ”Bastian Frantz er efter ni år hos Austrian meget kvalificeret. Han har en bachelor i Aviation Management og en Master i Economics & Business Administration. De fire selskaber i Lufthansa-gruppen havde sidste år ca. 1,5 mio. passagerer til og fra Københavns Lufthavn.”
Lufthansa Gruppen omsætter for over en milliard kr. om året på det danske marked.
Mens Lufthansa i år lukkede ruten fra Frankfurt til Aalborg og Swiss sin rute fra Geneve til København, har Lufthansa fået ekstra afgang på hverdage mellem sin næststørste lufthavn, München, til København.
Samlet har Lufthansa-gruppen i år øget kapaciteten til Danmark med næsten tre procent – bl.a. med større fly på en række ruter.
Mens Austrian har fire fly på hverdage fra Wien til København, flyver Swiss tre gange på hverdage fra Zürich. Austrian forventes i år at have 1.300 afgange mod København, mens Swiss har 1.100.
Selve Lufthansa har i år 5.000 flyvninger til Danmark, hvoraf de 1.500 er til Billund – resten til København.
”Lufthansa-gruppen skal forbedre sin betjening af bl.a. Danmark. Vi har hidtil været bundet af strukturelle problemer med vores varemærker. Nogle af vores flyselskaber kunne gøre én ting, som de andre ikke kunne. Jeg vælger at sige, at vi har samme køkken, men flere restauranter. Vi er en gruppe, men producerer forskelligt – vi skal lytte mere til kunderne,” siger Bastian Frantz, der roser engagementet hos Lufthansa-gruppens ca. 30 ansatte i Danmark og tilføjer, at over 50 pct. af Lufthansa-gruppens billetter fra Danmark sælges via ”traditionelle salgskanaler,” bl.a. rejsebureauer og firmakunder.