Dagens kommentar

Engang blev flyselskaber og rejsebureauer kun omtalt i forbindelse med stort set aldeles ukritisk, mikrofonholder journalistik på avisernes rejseredaktioner. Rejsemedarbejderen takkede og bukkede og fortalte, hvor dejligt det var at rejse til Vietnam, USA eller Berlin – og hvis man kunne få puttet flyselskabets navn ind i teksten var alle glade. Ikke mindst den pågældende rejsearrangør.



Man skal historisk set til sportens verden eller Kongehuset for at finde en tilsvarende ukritisk indgang til erhvervslivet.



Det har jo ændret sig de seneste år. Rejseredaktionerne med deres tætte forhold til rejsebranchen er mange steder blevet suppleret med erhvervsjournalister, der dyrker området med samme opsøgende professionalisme, som kendetegner det øvrige erhvervsstof.



Det er sundt og godt. Pressens årvågenhed skærper både produkt og konkurrence – til gavn for ikke mindst kunderne.



Men for rejsebranche, flyselskaber og andre aktører er det jo en virkelighed, man kun langsomt er ved at vende sig til.



Svaret er selvfølgelig også en professionalisering af markedsføring, der er blevet meget synlig i de seneste ti år – og som også har sit udspring i konkurrencen i kraft af liberalisering og årvågne konkurrencemyndigheder. Tilmed er kampen om kunderne blevet global og ikke længere indsnævret til lokal og national forankring.



Icelandair har som et blandt mange selskaber netop styrket sin professionelle markedsføring. I dag er det et selskab, der er kendt over hele Europa, og som mere end noget andet vel forbindes med islandsk erhvervsliv – ejerskaber andre steder ufortalt i denne sammenhæng.



Men mange andre gør det også fortræffeligt – fra de helt store til de helt små – og mange, der netop har beholdt deres land som brand har bidraget til det almindelige kendskab til fødelandet: endda for noget særdeles godt og høj kvalitet. Fra kramkisten kan Finnair, Swissair og Air France trækkes frem.



Derfor må man håbe, at luftfartselskaberne fortsat udvikler deres markedsføring – ikke alene til gavn for selskabet selv, men også for de nationale ejere og destinationerne i hjemlandet.


Skrevet af