Kæmper videre for lavpristerminal

En lavpristerminal i Københavns Lufthavn ødelægger ikke forholdene for cargotrafik, hedder det fra gruppen bag planen om ”Terminal A.”



”Jeg er foruroliget over, at Københavns Lufthavne ikke ser, hvad der gavner den samlede trafikudvikling. Mens lufthavnen har fokus på cargosegmentet, har de glemt at sikre deres hovedforretning, passagertrafikken – både når det gælder kapacitet, priser og produkter,” siger adm. direktør i Terminal A, Mogens Kornbo, og tilføjer:



”Da lufthavnens nordområde er fyldt til bristepunktet, er det eneste rigtige sted østområdet, hvor cargo også ligger.”



Mogens Kornbo var indtil april sidste år underdirektør i Københavns Lufthavn.



I østområdet købte lufthavnen ved årtusindeskiftet 420.000 m2 jord, som opstod til ved bygningen af den faste forbindelse til Sverige. Jorden har siden stået ubenyttet hen, hedder det fra Terminal A.

Området kan lægges ”airside” med adgangsveje indtil lufthavnens område. Der er derfor rigeligt med udvidelsesmuligheder for cargo og andet.



Efter et møde torsdag i sidste uge afviste Københavns Lufthavns adm. direktør, Brian Petersen, bl.a. planen om en lavpristerminal med ordene:



”Ideen er ganske enkelt ikke er god nok. Den ville måske nok kunne blive givtig for investorerne – på samme måde som hvis jeg fik gennemtvunget, at jeg kunne etablere min perron på Hovedbanegården eller min egen tilskuertribune i Parken.”



Hvad mener du. Stem i quick poll.

Skrevet af