Afgørende uge for rejsebureauerne

Intentionerne er gode, men selve udformningen en katastrofe. Den melding har Danmarks Rejsebureau Forening tidligere været ude med i anledning af den forbrugerbeskyttelse som erhvervsministeriet vil gennemføre fra nytår.



Et er selve garantibeløbet, hvilket i sig selv er slemt nok. Størrelsen af garantien får imidlertid helt andre alvorlige følger, hvis rejsebureauerne skal være garanter for et eventuelt flykrak, selv om kunden har betalt de lovmæssige 20 kr. for en flybillet til Garantifonden.



Det er imidlertid ikke Garantifonden, der i første omgang hæfter for et krak i flyselskabet, men rejsebureauet som må erstatte billetten, hvis ikke bureauet selv går konkurs. I det tilfælde hæfter Garantifonden.



“Vi har sagt det før, og vi siger det igen, ” siger Lars Thykier til takeoff.dk “Bureauerne kommer til at hæfte for noget, som de ikke har nogen indflydelse på og er nødt til at stille så store bankgarantier, at mange bureauer ikke kan klare det.



Vi har kontakt til flere politikere i begge sider af salen i Folketinget, og i denne uge lægger vi op til en række møder. Det har efter vores opfattelse aldrig været intentionerne, at loven skulle ramme erhvervet, men derimod sikre en forbrugerbeskyttelse.



Det er blot noget, der har sneget sig ind. Det må logisk være sådan, at Garantifonden får pengene og skal udrede kundernes tab, helt som ved pakkerejser.”



Vi har netop meddelt bureauerne, at de ikke skal tegne forsikring eller sikre bankgarantier, før de får nærmere besked om udviklingen.”

-ejv.

Skrevet af