Kommentaren

Normalt skal man altid tage med et gran salt, hvad forbrugerombudsmanden og andre kontrollerende myndigheder finder på. Det er ikke altid blikket for nødvendigheden af en fri økonomi, markedsføring og konkurrence i et samfund som det danske. Eller blik for de konkurrencevilkår som udlandet påfører os.



Men Sterling har alligevel gjort det rigtige ved at rette ind i diskussionen om netmarkedsføringen af de rigtige priser inklusive skatter og afgifter. Det af to grunde.



En velanskreven virksomhed som lavprisselskabet med fangarme i hele den internationale rejsebranche er ikke tjent med at lægge arm med myndigheder – og slet ikke om kundernes rettigheder. Det skaber dårligt image og må forvirre ellers tilfredse og trofaste kunder, hvis deres flyselskab får ry for at snyde på vægten.



Branchen er ikke tjent med, at priserne for kunderne ikke er sammenlignelige.



De virksomheder, der overholder påbud fra myndighederne, står jo ringere end de virksomheder, der blæser på det. På den led er det ukollegialt ikke at følge samme spilleregler.



Der har derfor været grund til glæde over Sterlings valg. Ikke alene hos Forbrugerombudsmanden, men mest i rejsebranchen, hvis samlede ry og interne lige konkurrencevilkår skal bære igennem. Også endda når guldet ikke kan samles på gaderne og tiderne bliver knap så prægede af tidens friværdier og høje beskæftigelse.






Skrevet af