Sterling rettede vildledende annonce

Efter at Politikens forbrugerredaktion Tjek i fredags skrev, at Sterling forvirrede med uigennemsigtige tilbud, ændrede flyselskabet i teksten. Dermed kan kunderne skelne tilbuddene fra almindelige rejser.



”Det er forvirrende og ufyldestgørende oplysninger, der gør, at man ikke får præcis det tilbud, man havde regnet med. Det kan heller ikke være rigtigt, at man skal klikke sig ind én eller to gange, før man ved, hvad man har med at gøre,” siger forbrugerjurist Mette Reissmann til Tjek.



Hun gør opmærksom på, at alle betingelser, der er knyttet til tilbuddet, bør stå på forsiden.



Mette Johnsson, jurist hos Forbrugerombudsmanden, siger, at markedsføring ikke må være vildledende:

”Salgsfremmende foranstaltninger (tilbud, red.) skal angive alle de betingelser, der er tilknyttet rabatten.”



Rejs to for én persons pris. Sådan lød Valentins-tilbuddet fra Sterling, men ud af 10 destinationer, Tjek klikkede ind på, var kun tre omfattet af Valentins-tilbudet. De øvrige var almindelige Sterling-rejser uden særlige rabatter.



Først skrev Sterling, at tilbudene gjaldt alle rejsemål, men længere nede stod med småt, at tilbudet kun gælder udvalgte rejser.



Sterlings marketingsdirektør, Minna Anker Jensen, indrømmer, at tilbudet var uigennemsigtigt.

”Det er vi rigtig kede af. Men vi opdagede for sent i processen, at det ikke kunne lade sig gøre, hvad vi normalt gør. Vi vil altid gerne være gennemsigtige, men det er uheldigt og vi beklager, at det er besværligt for vores kunder, og det skal det selvfølgelig helst ikke være,” sagde marketingsdirektøren til Politiken.

Skrevet af