Kommentaren/Spidsen

I Fredericia, Vejle og Juelsminde har havnefogederne konstateret, at også de tyske lystsejlere svigter de danske havne. Det giver ikke problemer økonomisk, fordi pengerigeligheden i det danske samfund har gjort, at mange som supplement til parcelhus og feriebolig også har investeret i båd.



Noget armodssamfund er det danske jo ikke.



Og det kommer meget passende for de danske marinaer, der kan give plads for landsmænd til erstatning for tyske turister, der vælger andre rejsemål.



Nu har erhvervs- og byggestyrelsen bevilget penge til at undersøge, hvor vi herhjemme kan styrke sejlerturismen.



Nu har den slags rapporter det med at samle støv uden det store sker. Især hvis det handler om investeringer i turisterhvervet. Få politikere i Folketinget – og i hvert fald ikke regeringen – vil have lyst til at virkeliggøre ideer, der kræver offentlige penge.



I den forbindelse er turisterhvervet et politisk stedbarn.



Men der er ingen tvivl om at for sejlerturister, der ønsker trygge farvande, høj standard i næsten alle havne, mange faciliteter og byliv knyttet til havnene må de danske farvande være et eldorado.



Det ved de tyske sejlere også. Men ligesom deres landsmænd med andre ferievaner slutter den tyske horisont ikke ved Bornholm eller den jyske vestkyst.



Der ryger mange andre skorstene. Østeuropas store søer, havnene i Polen og Baltikum og Sortehavet for blot at nævne nogle af de muligheder, der ligger lige for.

Man kan blive ved at slås for det tyske publikum og skal måske i et vist omfang også. Men det danske turisterhvervs fremtid er global. Faciliteterne er gode og langt bedre end mange andre steder.



Danmark hører ikke for ingenting til verdens førende sejlsportsnationer. Hvert år byder på nye medaljer og mesterskaber ved EM, VM og OL.



Derfor handler det om markedsføring for at tiltrække turister fra verdens folkerige lande og regioner.



Og her er vi igen ved sagens kerne: markedsføring koster penge. Dem vil regeringen ikke bevilge. Derfor kan endnu en rapport vise sig at være spild af tid. Med mindre ledende politikere på Christiansborg viser sig at have tilstrækkeligt med ambitioner på branchens vegne.



Det ville glæde denne signatur at få sin skepsis dementeret effektivt og opleve en finansieret offensiv strategi rettet mod potentielle turister verden over – i denne omgang blandt lystsejlere.


Skrevet af