SOS overtager Det Gule Kort

Opgaven med at drive rejsesygesikringen omfatter blandt andet refusion af regninger og udlæg samt alarmsager for rejsende, der kommer til skade i sygesikringens dækningsområde i Europa.

Jan Sander, vicedirektør i SOS International, glæder sig over Danske Regioners valg og ser frem til samarbejdet:
”Vi går til opgaven med ydmyghed. Det er første gang siden midten af 80’erne, ordningen skifter operatør. Vi skal være garant for, at ordningen fungerer optimalt, når danskerne får brug for hjælp i udlandet”.

”Samtidig er vi sikre på, at vi er i stand til at løfte opgaven til både regionernes og de rejsendes fulde tilfredshed. Alle funktioner, rutiner og kontakter, som er nødvendige, har vi i forvejen. Vores organisation er godt rustet til at håndtere de nye udfordringer”, understreger han.

Udbudsprocessen har i følge Jan Sander været god og særdeles professionelt eksekveret. Det, mener han, lover godt for det fremtidige samarbejde og han ser gode muligheder for at tilføre ordningen nye kvaliteter, der tager afsæt i nogle af de ydelser, SOS i øvrigt har i sin produktportefølje.

SOS International administrerer allerede ’Det Røde Kort’, som dækker kaskoforsikrede danske bilejere ude i Europa. Samtidig er SOS i forvejen den største leverandør af assistanceydelser til rejseforsikrede danskere og skandinaver i udlandet – eksempelvis når det gælder de stadig mere udbredte årsrejseforsikringer.

”Det giver nogle fordele, at vi administrer flere ordninger bredt. Ved hver ny skadesag har vi straks overblik over dækningen fra flere sider og kan derfor yde hjælp hurtigt og effektivt”, siger Jan Sander.

Som eksempel nævner han en dansk bilist, der i udlandet er udsat for et uheld, hvor der både er personskade og skade på køretøjet. Her skal den sikrede kun ringe til ét nummer. Han påpeger desuden, at det fremover vil kunne lette proceduren omkring hjemtransport, som efter den meget omtalte ændring af Det Gule Kort pr. 1. januar 2008 ikke længere er omfattet af ordningen.

Skrevet af