Af Jens Rasmussen
Rejsebureauernes opgave er bl.a. at finde de bedste rejser til de mest fordelagtige priser til vore kunder.
Det gør vi ved i visse tilfælde at dele rejserne i flere billetsæt for at spare kunderne penge.
Det er disse rejser og besparelser, der nu rammes, da flere EU-luftfartsselskaber har valgt at (over?)fortolke stramningerne, som de mener nu også kan gøre et selskab ansvarlig for denied boarding, annullering m.v., hvis de indskriver bagagen fra start- til slutdestination , når kunden rejser på to separate billetter.
Konsekvensen er, at luftfartsselskaberne ikke længere vil indskrive bagage gennemgående, hvis kunden rejser på flere billetsæt. Kunden skal nu selv hente sin bagage og foretage ny check-in i transitlufthavnen. Det giver selvsagt væsentlig længere rejsetid, da der skal beregnes ekstra tid til at klare det bagagemæssige og ny check-in.
Det betyder også, at billetterne kan blive meget dyrere .
Som eksempel: Billund – Bruxelles – Barcelona t/r midtuge. Prisforskellen mellem en gennemgangbillet mod 2 separate billetter kan være, at billetprisen bliver op til ca. 8.000 kr. dyrere.
Luftfartsselskabernes manglende løsning på interline-samarbejdet på E-tickets betyder, at de i visse tilfælde tvinger kunderne til at rejse på 2 separate billetter.
Når de så fjerner muligheden for at indskrive bagagen gennemgående, så rammer de kunden både pris-, tids- og servicemæssigt. Ikke just befordrende for en branche, der er i servicebranchen!
Også reservations- og billetmæssigt giver det problemer. Som reservationsystemerne er opsat, vises det, der kan der reserveres, når minimum-connection er overholdt – MEN kun på rejser med 1 billetsæt.
Hvis minimum-connecting ikke overholdes, kommer en advarsel, som oplyser, at der ikke er tid nok til flyskift.
Denne funktion fungerer ikke længere i praksis, da det er underforstået, at der SKAL rejses på 1 billetsæt.
Da det ikke altid er muligt – bl.a. på grund af luftfartsselskabernes manglende interlining på E-tickets – vil mange kunder, der reserverer on-line ikke længere kunne gennemskue, om der er tid nok til flyskift, hvis der skal rejses på 2 billetter.
Og hvem har ansvaret? Kunden eller systemejeren?
Rent forsikringsmæssigt har luftfartsselskaberne ændret holdning til gennemgående indskrivning af bagage resulteret i, at Europæiske Rejseforsikring er ved at revurdere, om betingelserne for ”forsinket fremmøde” skal ændres.
Luftfartsselskaberne har kendt denne situation længe, så det er ikke særlig kundevenligt, at man først i 11. time fortæller rejsebureauerne, at solgte rejser måske ikke kan foretages, fordi luftfartsselskaberne har ændret procedure.
Tagget med: Europæiske Rejseforsikring rejseforsikring