VK-partier uenige om fly-afgift

I går gav de tre oppositionspartier SF, S og Radikale endda med stor begejstring deres tilslutning til ideen og i dag er den konservative transportordfører Henriette Kjær da heller ikke helt afvisende:



“At købe klimakvoter til statsansatte kan være en meget god måde, at få skabt synlighed og debat om C02 problematikken og måske er det slet ikke så tosset. Det kan muligvis få nogle til at overveje andre og mere miljørigtige transportformer, der hvor det er muligt. Så som konservativ mener jeg jo, at den enkelte har et ansvar og dette er ihvert fald en måde, der synliggør de valg, man står over, siger hun til Take Off.”



Derimod er der ikke meget hjælp at hente fra Venstres transportpolitiske ordfører Kristian Pihl-Lauritsen:



”Den danske offentlige sektor skal ikke til ensidigt at betale ekstra for flybilletter til de ansatte. Udbud og pris for flybilletter bør styres af markedskræfterne. Jeg ser ingen grund til, at staten skulle til at betale ekstra med baggrund i CO2-udslip. En eventuel kommende ekstra omkostning til køb af CO2-kvoter vil ved hjælp af markedskræfterne naturligt blive indregnet i prisen – for alle rejsende”, præciserer han over for Take Off.



Han får opbakning fra partifællen Flemming D. Larsen, der er formand for Folketingets trafikudvalg:



”Vi skal gøre alt for at minimere udslippet af CO2. Det skal primært ske ved at vi satser på moderne og forbedret teknologi,



Vi skal ikke, som den norske regering vil, indføre nye afgifter, skatter eller omkostningsforøgende udgifter.



Det hører fortiden til og er en meget gammeldags måde at forsøge at løse problemer på, som måske alligevel ikke bliver løst. Det er en noget maskin-stormer-agtig måde at agere på, siger han og tilføjer:



”Men vi skal satse på effektivisering, forskning og udvikling, der nedbringer CO2-udslip”.



-kma







Læs også Karsten Madsens kommentar


Skrevet af