Dårlig service større trussel end bomber


“Aggressive basarhandlende og dårlig tjenerservice er større trusler mod Egyptens turistindustri end bomber fra militante.” Sådan siger Zoheir Garranah, turistminister, Egypten. Det sker efter turistministeriet har offentliggjort tal som viser, at Egypten i 2006 har haft rekordbesøg af turister, trods en selvmorsbombe i april 2006 i Dahab, som dræbte 20 mennesker heraf flere udenlandske turister. Egypten havde i 2006 besøg af 9,81 mio. turister. Trods rekordbesøget er turistministeren ikke tilfreds, fordi antallet af turister ligger under målet for 2006. “Egypten kan ikke hvile på laurbærrene og være tilfreds. Vi ligger under målet på grund af en dårlig menneskelig optræden. Mange turister klager over at blive forulempet af påtrængende handlende og agenter. De forlader ladet med en bitter smag i munden og truer med de aldrig vil komme tilbage,” siger ministeren.

Det gælder handlende som bl.a. vil sælge “ægte parfume”, i basarerne, sløve og uerfarne tjenere og kamelejere som vil leje deres kamel ud til vanvittige priser ved pyramiderne. “Det er mere skadeligt for turismen end bomber. Terrorisme er et problem alle steder. Jeg tror ikke verden har set så mange problemer over hele verden som i 2006,” siger Garranah. Egypten solgte i 2006 89 mio. værelsesnætter, hver turist blev i gennemsnit i 9,83 nætter og brugte i gennemsnit 85 US dollars pr. Nat. Turistministeren arbejder hårdt på en bedre uddannelse af medarbejdere I turistindustrien. For hver 1 mio. turister som ankommer til Egypten skabes 200.000 nye jobs. Egypten har et mål om at få 14 mio. turister i 2011 og øge antallet af hotelværelser fra nuværende 175.000 værelser til 240.000.

Skrevet af